'Nederlandse consument staat meer open voor duurzame producten'

'Nederlandse consument staat meer open voor duurzame producten'

Het gros van de Nederlandse consumenten staat open om vaker circulair te consumeren, zolang dit niet duurder is of meer moeite kost bij de aanschaf dan standaardproducten. Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving. 

Uit het onderzoek, waar zo’n 2500 consumenten aan deelnamen, blijkt dat de meeste Nederlanders ervoor openstaan om producten van duurzamere materialen te kopen en te investeren in items met een langere levensduur. Ook de bereidheid om producten te laten repareren is hoog, al wordt dit nog door weinig mensen gedaan. 

Wel is er een belangrijke kanttekening: consumenten zijn bereid gedrag te veranderen zolang dit geen extra moeite of geld kost. Zodra een van deze componenten verandert, en biologisch voedsel bijvoorbeeld duurder is dan een standaard voedingsmiddel, is men minder bereid het consumptiegedrag aan te passen. 

Deelname aan de deeleconomie is voor veel Nederlanders nog een brug te ver: het delen of lenen van producten – ook wanneer hier financiële voordelen aan zitten – is voor de meeste consumenten niet toereikend. Eerstelijnsproducten blijven populair.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!