Modebedrijf Bonprix boekte in 2022 een omzet van 1,76 miljard euro. Dat is een daling van ongeveer 9 procent ten opzichte van het jaar ervoor (1,94 miljard). Dat blijkt uit het jaarverslag van Bonprix.
Volgens het merk is een aanzienlijk deel van de daling te wijten aan de terugtrekking van het bedrijf uit de Russische markt. Dit zorgde ervoor dat de totale omzet van Bonprix Group met zo’n 3 procent verminderde (60 miljoen euro).
Bonprix is in 25 markten actief. Waar in de meeste Europese landen de cijfers op hetzelfde niveau bleven als het jaar ervoor, lieten 11 landen wel groeicijfers zien. In Nederland, maar ook Oostenrijk, Zwitserland en Zweden groeide de verkoop met percentages tussen de 1 en 9 procent. In Noorwegen deed de verkoop van het merk het bijzonder goed (+10 procent). In Oost-Europa groeide Slowakije met meer dan 20 procent.
In Duitsland, de kernmarkt van het modebedrijf, was een omzetdaling te zien. Dit had volgens Bonprix te maken met de terughoudendheid van de consument. Het merk voegt daaraan toe dat er met de start van 2023/24 al de eerste tekenen van herstel gespot zijn.
Sinds de start van dit jaar is het merk bezig met een herlancering. Zo is er sinds maart een nieuw logo en een nieuwe merkidentiteit. “Verdere stappen van de herlancering van het merk volgen dit jaar en zullen zichtbaar zijn in de winkels”, aldus Bonprix.
Reacties 0