De digitale stappen van Decathlon

De digitale stappen van Decathlon

Decathlon zet op het gebied van digitalisering flinke stappen. Dat zegt global chief technical officer Fouad Latrech. RetailTrends sprak met hem tijdens het World Retail Congress in Barcelona.


Decathlon gelooft heilig in grote winkels met een enorm aanbod. De Franse sportretailer had eind vorig jaar 1751 vestigingen in 69 landen – in 10 daarvan via franchisers. E-commerce was lange tijd voor de omzet van bescheiden betekenis, maar dat veranderde door de coronacrisis.


“Tijdens de coronacrisis werd het op een bepaald moment het belangrijkste kanaal”, weet global chief technical officer Fouad Latrech. “Gedurende de lockdowns was het de enige manier waarop we artikelen konden distribueren. Het eerste dat we moesten doen, was als een gek opschalen.”


Decathlon introduceerde onder meer click & collect en liet ook artikelen vanuit de winkels versturen. Dat gebeurde al in Azië, maar in West-Europa had de retailer er nog geen ervaring mee. “We kopieerden het en brachten het hiernaar toe.”


Groei e-commerce

Waar online in 2019 bij...

Decathlon zet op het gebied van digitalisering flinke stappen. Dat zegt global chief technical officer Fouad Latrech. RetailTrends sprak met hem tijdens het World Retail Congress in Barcelona.


Decathlon gelooft heilig in grote winkels met een enorm aanbod. De Franse sportretailer had eind vorig jaar 1751 vestigingen in 69 landen – in 10 daarvan via franchisers. E-commerce was lange tijd voor de omzet van bescheiden betekenis, maar dat veranderde door de coronacrisis.


“Tijdens de coronacrisis werd het op een bepaald moment het belangrijkste kanaal”, weet global chief technical officer Fouad Latrech. “Gedurende de lockdowns was het de enige manier waarop we artikelen konden distribueren. Het eerste dat we moesten doen, was als een gek opschalen.”


Decathlon introduceerde onder meer click & collect en liet ook artikelen vanuit de winkels versturen. Dat gebeurde al in Azië, maar in West-Europa had de retailer er nog geen ervaring mee. “We kopieerden het en brachten het hiernaar toe.”


Groei e-commerce

Waar online in 2019 bij Decathlon goed was voor 8 procent van de totale omzet, steeg dat aandeel in 2021 naar 21 procent. In 2022 was het 17 procent.


“Je zag vorig jaar een wereldwijde trend dat de groei van e-commerce vertraagde.” Maar dat is voor Decathlon geen reden om de investeringen terug te schroeven. Integendeel, zegt Latrech. “De komende drie jaar zetten we fors in op dit kanaal.”


Zo komen er apps bij die klanten extra aan het sporten moeten zetten. In Frankrijk bestaat er al een outdoor-app, met onder meer wandelroutes. De coach-app, met trainingsprogramma's, zal worden uitgebreid.


In Nederland is vorig jaar een nieuw spaarprogramma gelanceerd: Decathlon Go. Klanten ontvangen punten als ze iets kopen en kunnen die inwisselen voor korting op cadeautjes of uitstapjes. Sinds kort kunnen klanten ook punten sparen door te sporten. Ze moeten daarvoor hun activity tracker koppelen aan het Decathlon-account.


Marktplaats

Tijdens de coronacrisis begon Decathlon met een onlinemarktplaats, waarop merken rechtstreeks producten aan klanten kunnen verkopen. De primeur was in november 2020 voor België. Inmiddels bestaat de marktplaats in zo'n vijftien landen, waaronder Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje. “We zijn selectief in wie we toelaten.”


Op de website van Decathlon staat bijvoorbeeld dat externe verkopers in Nederland moeten werken volgens de uitgangspunten van Thuiswinkel.org. “Daarnaast accepteer je een aantal operationele normen zoals een leverbetrouwbaarheid van 98 procent”, valt er te lezen. Ook moeten ze gratis retourneren aanbieden.


Circulaire economie

Het belangrijkste aandachtspunt is wat Latrech betreft duurzaamheid. Decathlon heeft op dat gebied al diverse initiatieven genomen. Zo worden in diverse landen, waaronder België, tweedehandsartikelen verkocht. Ook kunnen klanten artikelen huren en biedt Decathlon reparaties aan.


“De circulaire economie zal de komende jaren steeds meer de kern van het bedrijfsmodel van Decathlon worden”, zegt Latrech. “Digitalisering is de sleutel op dat gebied.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!