Meer omzet in detailhandel met minder verkopen

Meer omzet in detailhandel met minder verkopen

De totale omzet van de detailhandel steeg in het eerste kwartaal met 8 procent ten opzichte van een jaar eerder. De oorzaak? Hogere prijzen. Het verkoopvolume was 3 procent lager. Dat laten cijfers van het CBS zien. 

In de hele foodsector steeg de omzet met 9 procent, maar daalde de verkoopvolume met 5 procent. Vooral supermarkten zagen hun de omzet stijgen, tot 10,5 procent, evenals speciaalzaken (+1 procent). De volumes daalden met 11 procent. 

In de non-foodsector nam de omzet met bijna 8 procent toe vergeleken met het jaar ervoor door hogere prijzen. Er werd ongeveer 1 procent minder verkocht. Vooral doe-het-zelf-winkels verkochten minder: de verkoopvolumes namen af met 11 procent. De omzet daalde met 3 procent. 

Op het gebied van onlineverkopen nam de omzet ook af (-1 procent). Winkels die zowel online als in winkels verkopen, boekten 10 procent minder omzet. Voor de derde maand op rij stegen de omzetten vooral voor pure webwinkels, met 6 procent. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, daalde opnieuw met 10 procent.

Daarnaast werden er meer dan twee keer zoveel faillissementen geteld ten opzichte van vorig jaar (86). 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!