Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Picnic en Otto Group.
Winnaar: Picnic
Picnic was de afgelopen week maar liefst drie keer in het (retail)nieuws te vinden, met onder meer afgebrande elektrische wagentjes bij onze oosterburen. Maar in dat gebied werd ook goed nieuws afgekondigd: de onlinesupermarkt boekte afgelopen jaar in Duitsland een omzet van 275 miljoen euro. Daar komt naar verwachting nog zo'n anderhalve ton bij dit jaar, aangezien Picnic fors investeert in uitbreiding in het land. Dit jaar komen er 25 hubs bij, waarmee de teller op 59 komt. De onlinesuper gaat dit jaar ook bezorgen in Bremen, Frankfurt en Berlijn.
Verliezer: Otto Group
Van 1,8 miljard euro winst tot 413,5 miljoen euro verlies: Otto Group is het afgelopen boekjaar flink in de rode cijfers beland. De reden? Hoge inflatie, de energiecrisis en de 'inzinking van de consumptie', zoals topman Alexander Birken het noemt. De omzet bleef rond hetzelfde niveau hangen, op 16,2 miljard euro....
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Picnic en Otto Group.
Winnaar: Picnic
Picnic was de afgelopen week maar liefst drie keer in het (retail)nieuws te vinden, met onder meer afgebrande elektrische wagentjes bij onze oosterburen. Maar in dat gebied werd ook goed nieuws afgekondigd: de onlinesupermarkt boekte afgelopen jaar in Duitsland een omzet van 275 miljoen euro. Daar komt naar verwachting nog zo'n anderhalve ton bij dit jaar, aangezien Picnic fors investeert in uitbreiding in het land. Dit jaar komen er 25 hubs bij, waarmee de teller op 59 komt. De onlinesuper gaat dit jaar ook bezorgen in Bremen, Frankfurt en Berlijn.
Verliezer: Otto Group
Van 1,8 miljard euro winst tot 413,5 miljoen euro verlies: Otto Group is het afgelopen boekjaar flink in de rode cijfers beland. De reden? Hoge inflatie, de energiecrisis en de 'inzinking van de consumptie', zoals topman Alexander Birken het noemt. De omzet bleef rond hetzelfde niveau hangen, op 16,2 miljard euro. Niet dat dit toe te schrijven is aan de verkopen in het thuisland: in Duitsland viel de omzet met bijna tien procent (9,2 procent) terug. Toch houdt het modeconcern goede moed, en blijft Otto Group investeren, ook in formules About You en Bonprix.