Is de toekomst van de retailbranche online of hybride?

Is de toekomst van de retailbranche online of hybride?

De retailbranche gaat fascinerende, veranderende tijden tegemoet. De interactie tussen online kopen en fysiek kopen lijkt steeds dichter naar elkaar toe te groeien. Dachten we even tijdens en vlak na de corona pandemie dat online shoppen nu definitief de overhand zou gaan nemen, blijkt dit toch weer niet geheel te kloppen. De cijfers van het online shoppen lopen weer wat terug ten opzichte van het hoogtepunt tijdens de lockdowns. Welke toekomst gaat de retailbranche nu eigenlijk tegemoet: verdwijnen er steeds meer winkels, of wordt hybride winkelen 'het nieuwe normaal'?

Gemak dient de klant
De retailbranche moet zich er eigenlijk steeds meer op instellen dat de klant koning is. Nu is dit vaak nog niet het geval. De klant staat zuchtend te wachten in de rij, heeft iemand voor zich die wat retourneert, of ziet niets naar zijn smaak in de winkel. De klant raakt gefrustreerd. Logisch, want dit is gedateerd winkelen. In landen als China lopen online activiteiten en fysiek winkelen veel meer door elkaar heen. Heeft de klant daar iets online bekeken, via zijn socials bijvoorbeeld, dan kan het zich voordoen dat hij al shoppend in een winkelcentrum ineens een aanbieding van het bekeken item ontvangt via zijn mobiel van een nabijgelegen winkel.

Hybride winkelen lijkt de toekomst te hebben?
Op dergelijke wijze geautomatiseerd kunnen communiceren met de klant lijkt goud waard. Ineens ziet de klant het begeerde item op zijn mobiel, ook nog eens met korting - grote kans dat je als winkelier het item verkoopt. Afrekenen doet de klant automatisch met zijn mobiel, vaak niet eens meer via de zelfscan, maar simpelweg door langs een poort te lopen. Anoniem, easy going en met gemak dus verkopen realiseren lijkt de toekomst te hebben; wat dus neerkomt op hybride winkelen. Je verkoopt zowel online als fysiek, zolang fysiek het de klant maar ontzettend makkelijk maakt en gepersonaliseerde aanbiedingen doet bijvoorbeeld. Natuurlijk beschikken we niet over een glazen bol en is dit dan ook niet meer dan een mogelijke verwachting.

Investeren in digitalisering
Om als winkelier te investeren in de digitalisering van het verkoopproces zul je soms een beroep moeten doen op een bedrijfsfinanciering; de meeste financiers zien echter natuurlijk de potentie van deze ontwikkeling en staan er daarom vaak niet huiverig tegenover (mits de jaarcijfers e.d. natuurlijk een mooie prognose laten zien).

Kentering in de markt; betalen voor retourkosten
Steeds meer grote online retailketens overwegen om de klant (deels of symbolisch) kosten te laten betalen voor retourzendingen. H&M doet dit al in enkele landen, maar ook Wehkamp laat de klant een klein bedragje van 50 cent betalen per retourzending. Ketens willen hiermee het vele retourneren een halt toe roepen, want winst maken wordt steeds lastiger met alle verzendkosten en de klant bestelt rustig bepaalde items in 3 maten, zodat er altijd de goede maat tussen zit: retourneren is immers tóch gratis. Niet alleen lopen de winsten terug door het vele retourneren; het is ook belastend voor het milieu. Zo zie je, verschuivingen vinden steeds meer plaats en dé shoppingmethode van de toekomst is nog lang niet uitgekristalliseerd. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!