Waarom er bij 2theloo weer een positieve vibe heerst

Waarom er bij 2theloo weer een positieve vibe heerst

Toiletconcept 2theloo kende twee zware coronajaren. Maar inmiddels gaat het een stuk beter en breidt het Amsterdamse bedrijf uit in Europa, vertelt ceo Chris Meijers.


Langs de snelweg, op treinstations, in drukke binnensteden. Oftewel: hightrafficlocaties, daar moet toiletconcept 2theloo het van hebben. Maar in coronatijd was daar geen of weinig traffic. “Een hard gelag. Dat was een pittige tijd”, weet ceo Chris Meijers, die sinds september vorig jaar de leiding heeft.


Het Amsterdamse bedrijf leed daardoor in 2020 een operationeel verlies van 2,1 miljoen euro, in 2021 ging het om ruim 700.000 euro. Onderaan de streep stond 2theloo respectievelijk 5,7 miljoen en 4 miljoen in het rood. “Maar toen de traffic weer op gang kwam, verwelkomden we bijna automatisch ook weer de bezoekers bij 2theloo. In 2020 hadden we er ruim 20 miljoen en in 2021 bijna 35 miljoen. Een enorme stap omhoog.”


De jaarcijfers 2022 zijn nog niet definitief vastgesteld, maar volgens Meijers werden vorig jaar op operationeel niveau weer ‘mooie zwarte cijfers’ geschreven.


'Ik...

Toiletconcept 2theloo kende twee zware coronajaren. Maar inmiddels gaat het een stuk beter en breidt het Amsterdamse bedrijf uit in Europa, vertelt ceo Chris Meijers.


Langs de snelweg, op treinstations, in drukke binnensteden. Oftewel: hightrafficlocaties, daar moet toiletconcept 2theloo het van hebben. Maar in coronatijd was daar geen of weinig traffic. “Een hard gelag. Dat was een pittige tijd”, weet ceo Chris Meijers, die sinds september vorig jaar de leiding heeft.


Het Amsterdamse bedrijf leed daardoor in 2020 een operationeel verlies van 2,1 miljoen euro, in 2021 ging het om ruim 700.000 euro. Onderaan de streep stond 2theloo respectievelijk 5,7 miljoen en 4 miljoen in het rood. “Maar toen de traffic weer op gang kwam, verwelkomden we bijna automatisch ook weer de bezoekers bij 2theloo. In 2020 hadden we er ruim 20 miljoen en in 2021 bijna 35 miljoen. Een enorme stap omhoog.”


De jaarcijfers 2022 zijn nog niet definitief vastgesteld, maar volgens Meijers werden vorig jaar op operationeel niveau weer ‘mooie zwarte cijfers’ geschreven.


'Ik hoef al niet meer'

Wat volgens de ceo helpt: het is een groeiende markt. Consumenten zijn volgens hem bereid en gewend om onderweg 80 cent of een euro te betalen voor een goed en schoon toilet. “Remember de momenten dat je naar de Shell of de Total ging, je een sleutel bij de balie ophaalde, buitenom naar de wc liep en je bij het opendoen van de deur dacht: ik hoef al niet meer.”

 

Die tijd is voorbij. Het niveau is de afgelopen tien jaar met dank aan onder meer 2theloo, het eveneens Nederlandse One Hundred Restrooms en het Duitse Sanifair flink opgekrikt. Bovendien staat hygiëne door corona bij veel consumenten hoger op het prioriteitenlijstje.

 

Stations in België

Aan Meijers de taak om met 2theloo internationaal te groeien. Hij deed daar eerder ervaring mee op bij La Place. Het eerste wapenfeit: in april won 2theloo in België de Europese aanbesteding voor openbare toiletten op de veertien grootste treinstations. De ombouwoperatie zal zo'n anderhalf jaar in beslag nemen. “De eerste, in Antwerpen, is in augustus of september klaar.”


Volgens Meijers hielp het dat 2theloo al acht jaar op treinstations in Frankrijk zit. “We konden laten zien dat we begrijpen hoe het is om op stations te opereren. We kiezen voor robuuste materialen, die goed schoon te maken zijn, maar die wel een luxe uitstraling hebben.”


De ceo kan nog twee nieuwe contracten melden. Zo komt er dit jaar een locatie bij in Parijs, waar 2theloo al op 13 plaatsen is te vinden. Het gaat om de Champs-Élysées, vlak bij warenhuisketen Galeries Lafayette.

De tekst gaat verder onder de foto

Autohof van de toekomst

In Duitsland opent 2theloo op tien plekken openbare toiletten bij een Autohof, tankstations op maximaal een kilometer van de snelweg. Direct aan de snelweg komt het bedrijf er niet tussen; die locaties zijn gegund aan Sanifair. “Het gaat om het Autohof van de toekomst”, legt Meijers uit. “Waar je kunt tanken en kunt gaan opladen, waar je kunt vergaderen én toiletteren.” Eind juni gaat de eerste open, de tweede volgt in het najaar.


In Nederland, waar 2theloo bij zo'n 50 Shell-tankstations zit en waarvan de contracten nog enkele jaren doorlopen, ziet Meijers ook nog wel ruimte voor groei. Bijvoorbeeld op de NS-stations. Navraag bij de NS leert dat Sanifair daar nu 24 locaties op 21 stations heeft. Wanneer die contracten aflopen, wil een woordvoerder niet zeggen.


Oplaadpunten

Ook ziet Meijers mogelijkheden bij oplaadpunten voor elektrische auto's. “Dat is nu nog een relatief kleine markt; het is lastig om daar iets heel lucratiefs te bouwen. Maar als Tesla of Allego 20, 30 of 40 oplaadpunten wil neerzetten: 'Let's do it together'.”


Door de coronaperiode is er noodgedwongen weinig ingezet op marketing. Dat gaat veranderen. Zo is er een marketingmanager aangenomen en zal 2theloo onder meer via social media van zich laten horen. “We willen ietsje meer top of mind komen. In de ideale wereld zou je als op de snelweg rijdt moeten denken: ik ga niet bij Shell tanken, maar ik ga bij een 2theloo plassen en dan kijk ik wel waar ik terechtkom.”


Plas-partout

Meijers wil ook investeren in de toegangspoortjes, waar klanten na betaling een bonnetje ontvangen waarmee ze korting kunnen krijgen in de winkel. “Best wel eendimensionaal. Je kunt er veel meer mee. Bijvoorbeeld: in de ochtend wissel je het in voor korting op koffie en in de middag voor korting op een salade. En ik droom weleens hardop over een plas-partout: als je tien keer bent geweest, waarom zou je dan de elfde keer niet gratis naar binnen kunnen?”


Kortom: de ceo ziet de toekomst zonnig tegemoet. “Het team is compleet, we bouwen aan het merk, we hebben nieuwe locaties, we maken operationeel weer geld. Er is een heel positieve vibe.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!