Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Reliving en BCC.
Winnaar: Reliving
RetailRookie Reliving heeft 1,4 miljoen euro groeigeld opgehaald. De helft kwam binnen via crowdfunding. Daarnaast besloten huidige en nieuwe investeerders er samen ook 700.000 euro in te steken. De marktplaats voor tweedehands interieurartikelen streeft ernaar om marktleider in West-Europa te worden.
Nu worden er 30.000 meubelstukken aangeboden, in 2025 moeten dat er 130.000 zijn. Oprichters Ananda van Doorn en Jody Klaassen willen het kopen en verkopen via het platform ‘nog makkelijker, simpeler en handiger maken’.
Verliezer: BCC
BCC heeft het zwaar te verduren. Het bedrijf gaat op de schop. Een kwart van de banen op het hoofdkantoor werd geschrapt. Ook wordt er gesneden in het assortiment en worden winkels kleiner. Het hoort allemaal bij het driejarenplan dat BCC-topman Caspar Klinkhamer opstelde om de keten er bovenop te helpen.
De elektronicaketen boekte vorig jaar namelijk een omzet van 424,8 miljoen euro met een nettoverlies van 21 miljoen euro. Het gaat al langere tijd niet goed met het bedrijf: het bedrijf trof al eerder maatregelen om kosten te besparen. Zo werd het eigen distributiecentrum gesloten en ondergebracht bij Blokker, dat ook onderdeel is van Mirage Retail Group, en werd het BCC-assortiment uit de online schappen gehaald bij Wehkamp.
Reacties 0