Hornbach: nat voorjaar drukt verkopen

Hornbach: nat voorjaar drukt verkopen

Hornbach zag het afgelopen kwartaal de omzet dalen. Het koude en natte weer in het voorjaar zorgde ervoor dat er minder mensen in de tuin werkten.

Volgens de Duitse doe-het-zelf-keten stond de verkoop in maart en april onder druk, maar trok het in mei weer aan. De omzet daalde met ruim 2 procent, vergeleken met het jaar ervoor, tot bijna 1,8 miljard euro.

"Het voorjaar is het belangrijkste tuinseizoen voor de doe-het-zelfbranche. Dat seizoen viel dit jaar een beetje in het water", zegt directeur Evert de Goede van Hornbach in Nederland.

Zowel het natte voorjaarsweer als de stijgende kosten ontstaan door inflatie, zorgden ervoor dat de nettowinst met meer dan een derde daalde tot 71 miljoen euro. Om de prijs laag te houden voor de klanten zegt Hornbach deze hogere kosten ‘slechts beperkt’ door te berekenen.

Volgens de keten was er in Nederland wel sprake van een positieve omzetontwikkeling doordat het aantal klanten toenam. Het marktaandeel groeide naar ruim 27 procent. Hornbach heeft momenteel 18 winkels in Nederland. Volgende maand opent de keten zijn grootste filiaal in Nijmegen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!