Dit zijn de tien nieuwe RetailRookies

Dit zijn de tien nieuwe RetailRookies

De tien RetailRookies van 2023-2024 zijn bekendgemaakt. Het is de tiende keer dat RetailTrends jonge, veelbelovende retailconcepten een podium geeft.

De genomineerde concepten van dit jaar zijn: 

95percent

Nieuwe merkschoenen 'met een foutje' worden door 95percent opgeknapt en verkocht. Dit jaar maakte het bedrijf van Daan Engelen de stap naar de winkelstraat met een fysieke winkel in het centrum van Amersfoort.

Baboon

Het kopen van een keuken leuker, creatiever en duurzamer maken is de missie van Baboon. Door klanten te helpen met het ontwerp van hun droomkeuken op de modulaire elementen van IKEA, krijgen ze een 'one-of-a-kind design keuken' die volgens oprichters Danique Wiltink en Suzanne van der Pluijm een stuk toegankelijker is dan de weg naar de meubelmaker. 

Circle Closet

Florentine Gillis en Agnes Scheltema willen de modebranche verduurzamen. Met Circle Closet startten zij een platform voor het huren en verhuren van designerkleding, schoenen en tassen voor speciale gelegenheden.

Cloudpillo

Lars van der Wijst en Jens Timmers zijn nog maar net de 20 gepasseerd, maar hebben nu al een miljoenenbedrijf. Jaarlijks verkoopt het jonge ondernemersduo tienduizenden kussens die zich aanpassen aan de lichaamshouding.

Kinfill

Een duurzaam en ecologisch verantwoorde, hervulbare innovatie in schoonmaken. Kinfill van oprichter Reda Jouahri heeft de missie om mensen aan te moedigen schonere gewoonten te creëren voor zichzelf en de planeet. 

Lovíy

Broer en zus Danny en Carmen de Bruin wilden de wereld van de sierteelt opschudden. Het resultaat: Lovíy, een webshop voor droogbloemen, kunstbloemen en vazen.

Pavo

Elise van Twillert had altijd al een passie voor lingerie en wilde in die categorie een duurzaam merk in de markt zetten. Dat is gelukt met Pavo, dat inmiddels ook al een winstgevende eigen winkel heeft in Amsterdam.

The Cool Market

Eten bestellen kan al op veel plekken, maar culinaire hoogstandjes van toprestaurants? Dat kan nu wel bij The Cool Market, de startup van Tom en Frank van der Wagen die daarmee ook nog eens verspilling tegengaan.

Those Vegan Cowboys

Jaap Korteweg kennen we al van De Vegetarische Slager, waarmee hij doorbrak in plantaardig vlees. Nu wil hij hetzelfde kunstje uithalen met kaas. En het is naar eigen zeggen al gelukt: 's werelds eerste vegan kaas die ook écht naar kaas smaakt. Nu nog de stap naar de markt maken.

Toddy

De missie van Toddy is het terugdringen van de afvalberg in een zeer specifiek kledingstuk: luiers. Dat doen oprichters Guus Meijer en Nathan Volkers met een abonnementsdienst op wasbare luiers.


Alle concepten worden uitgebreid geïnterviewd in het septembernummer van RetailTrends. Ook krijgen de RetailRookies op 7 september tijdens het event RetailTrends Live de kans hun concept te pitchen in het DeLaMar Theater. Een vakjury, onder voorzitterschap van hoofdsponsor ABN Amro, bepaalt vervolgens samen met het publiek wie zich een jaar lang RetailRookie of the Year mag noemen.


Tot eerdere generaties RetailRookies behoorden onder meer Charlie Temple, Crisp en Pieter Pot. Denticien, een winkelformule voor kunstgebitten, werd vorig jaar uitgeroepen tot RetailRookie of the Year.


Naast de pitches van de RetailRookies staan op RetailTrends Live op 7 september sprekers als Giny Boer (C&A), Tjeerd Jegen (Takko), Lies Goezinne (Holland & Barrett) en Joost de Beijer (Intergamma) op het programma. Wil je er live bij zijn in het Amsterdamse DeLaMar Theater óf digitaal meekijken, kijk dan hier voor tickets.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!