De wereldwijde markt voor luxeproducten groeide in 2022 tot een recordbedrag van 345 miljard euro. Adviesgroep Bain & Company voorspelt dat de groei ook dit jaar nog doorzet, tussen de 5 en 12 procent.
Luxeverkopen in Europa droegen vorig jaar voor een groot deel bij aan de groei van de totale markt, dankzij het aantrekken van het toerisme. De markt in de Verenigde Staten groeide minder snel, door economische onzekerheid.
Volgens het rapport is de luxemarkt in 2023 goed voor zo’n 360 tot 380 miljard euro. Die groei heeft met een aantal factoren te maken. Zo is de hyperinflatie ietwat afgezakt en hebben Europese consumenten meer vertrouwen in de economie. Ook zijn de coronamaatregelen in China afgeschaft. Met een marktwaarde van 24 miljard euro is dit een belangrijke afzetmarkt voor luxemerken.
De adviesgroep voorspelt dat de markt tegen 2030 tussen de 530 en 570 miljard euro bedraagt: meer dan het dubbele dan in 2020. In dit jaar was er nog sprake van een historische krimp in de markt door corona. Toen was de wereldwijde verkoop van luxeproducten goed voor 217 miljard euro in totaal.
Reacties 0