‘Prijs blijft doorslaggevend bij aanschaf duurzame producten’
Gepubliceerd op 12 juli 2023 om 09:34
Voor Nederlandse consumenten is de prijs nog steeds de doorslaggevende factor voor het kopen van circulaire producten. Er moet een prijsvoordeel zijn om te kiezen voor circulaire, in plaats van nieuwe producten. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A in opdracht van ABN Amro.
In vergelijking met 2017, toen ABN Amro vergelijkbaar onderzoek deed, staan steeds meer Nederlanders open voor het aanschaffen van circulaire producten. Gerecyclede producten zijn het meest in trek (67 procent). Ook staat 61 procent van de consumenten positief tegenover het kopen van duurzame items. Tweedehands producten zijn populairder (59 procent) dan refurbished producten (51 procent).
Consumenten zoeken wel een prijsvoordeel wanneer ze deze producten aanschaffen. Zo moeten tweedehands of refurbished items 25 tot 50 procent goedkoper zijn dan nieuwe producten. Vooral jongeren vinden het maken van duurzame keuzes te duur. Ouderen vinden het lastig vast te stellen wanneer producten daadwerkelijk duurzaam zijn of niet.
Tijdelijk gebruik is minder populair: Nederlanders bezitten liever circulaire items dan dat zij ze voor een korte periode huren. Toch stijgt de interesse in langduriger gebruik: leasen is bijna twee keer zo populair als in 2017. Vooral jongeren zijn gevoelig voor abonnementsdiensten.