‘Nederlandse consument voorloper in tweedehands’

‘Nederlandse consument voorloper in tweedehands’

Ongeveer de helft van de Nederlandse consumenten heeft het afgelopen jaar online tweedehands producten gekocht of verkocht.

Ongeveer de helft van de Nederlandse consumenten heeft het afgelopen jaar online tweedehands producten gekocht of verkocht. Toch kijkt slechts een klein deel als eerste naar duurzaamheid bij het doen van een online aankoop, blijkt uit onderzoek van Veepee en Kantar.

Voor de studie werden 5.000 respondenten geïnterviewd, waarvan 1.000 in Nederland. Daaruit kwam naar voren dat 44 procent van de Nederlanders afgelopen jaar online iets tweedehands gekocht heeft en 51 procent iets verkocht. Daarmee lopen Nederlandse consumenten voor op Spanje, Frankrijk, Italië en België, de andere onderzochte landen in de studie. Vooral mode, accessoires en schoenen worden relatief veel online verhandeld.

Desondanks is duurzaamheid niet prioriteit nummer één voor de Nederlandse consument. Slechts zes procent geeft aan als eerste naar duurzaamheid te kijken bij het doen van een online aankoop. Wel zegt bijna een kwart dat ze dankzij online winkelen duurzamere keuzes kunnen maken. Efficiënte verpakkingen en het bundelen van pakketzendingen worden door veel respondenten genoemd als belangrijke duurzame opties.

De belangrijkste reden om online te shoppen is tijdbesparing. 57 procent van de respondenten noemde dit als reden. Gemak (55 procent) en een grote verscheidenheid aan producten (43 procent) volgen daarna.
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!