Voor het eerst hebben meer Nederlandse consumenten een voorkeur voor online shoppen dan voor fysiek winkelen. Dat blijkt uit het nieuwste Shopping Pulse-onderzoek van Klarna, dat elk kwartaal verschijnt.
Uit het onderzoek, waarvoor ruim 1.000 Nederlandse consumenten werden ondervraagd, blijkt dat 32 procent de voorkeur geeft aan online winkelen. 30 procent shopt liever fysiek. Vrouwen shoppen nog liever in de winkel: hier zijn de percentages respectievelijk 28 en 31 procent. Mannen hebben juist een bovengemiddelde voorkeur voor online, met 36 tegen 29 procent.
Verder blijken duidelijke verschillen per generatie. Van de millennials geeft 45 procent aan liever online te winkelen tegenover 21 procent in de winkel. Bij Generatie Z zijn die percentages 40 en 29 procent. Generatie X en de babyboomers hebben nog overwegend een voorkeur voor de offline winkel.
Uit transactiedata van Klarna blijkt dat mensen in de provincie Utrecht het meest online winkelen. Gemiddeld winkelen zij 56 procent meer online dan het nationale gemiddelde, gevolgd door Zuid-Holland (+39 procent) en Zeeland (+34% procent).
Hans van Tellingen 8 aug, 16:29
Henk Valk 27 jul, 15:47
ikke weet het 25 jul, 11:43