Jouri Schoemaker terug als ceo bij Pieter Pot
Gepubliceerd op 25 juli 2023 om 09:18
Pieter Pot wordt sinds kort opnieuw aangestuurd door medeoprichter Jouri Schoemaker, die begin dit jaar was teruggetreden als ceo. Door een nieuwe vorm van crowdfuning te introduceren hoopt hij 200 duizend euro op te halen en dit jaar nog break-even te draaien.
Dat vertelt Schoemaker in een interview aan De Ondernemer. Doordat Pieter Pot eerder dit jaar in financiële problemen verkeerde, deed hij een stap terug als ceo. "Het gaat mij om het voortbestaan van de missie om van verpakkingsvrij boodschappen de norm te maken", zei de medeoprichter toen tegen RetailTrends. In de tussentijd hebben de nieuwe eigenaren Jordan Koppelle en Dominique Rommers flink gesneden in de onderneming, waarin een deel van de operatie werd uitbesteed en het personeelsbestand op het hoofdkantoor flink is uitgedund.
Rendabel in november
Schoemaker is onlangs door de nieuwe aandeelhouders gevraagd terug te keren in zijn oude rol. Met grootse plannen. "We waren misschien iets te optimistisch in februari. In drie maanden alles weer rendabel krijgen was niet mogelijk. Maar we hebben het vertrouwen dat het in november wel lukt."
Om financieel gezond te kunnen worden, introduceert Pieter Pot een nieuwe vorm van crowdfunding. Nu grijpen onlineklanten vaak mis, omdat de leveranciers van tevoren moeten worden betaald. Daarom wordt klanten gevraagd om extra tegoed ter waarde van 100, 250 of 500 euro aan te schaffen, voor 'toekomstige boodschappen'. Klanten krijgen daarover tot 14 procent rente. Daarmee hoopt de voormalige RetailRookie of the Year tot 200 duizend euro op te halen.
Schoemaker richtte in 2019 Pieter Pot op samen met Martijn Bijmolt. Het bedrijf groeide snel en wist zo'n 12 miljoen aan investeringen binnen te slepen. Vorig jaar kwam Pieter Pot in de problemen doordat de kosten hoog bleven en de groei afzwakte. Jordan Koppelle en Dominique Rommers namen begin dit jaar de aandelen over en voorkwamen zo een faillissement.