Decathlon snijdt in huismerken en winkeloppervlak
Gepubliceerd op 26 juli 2023 om 08:54
Sportretailer Decathlon gaat veranderingen doorvoeren in de fysieke winkels. Het aantal vierkante meters per winkel en het aantal huismerken wordt flink teruggeschroefd.
Volgens Les Echos media zijn de stappen onderdeel van Decathlons nieuwe strategie. De maatregel heeft ook gevolgen voor het personeelsbestand: in totaal worden er circa 600 banen geschrapt in Frankrijk.
De Franse sportwinkelketen wil de concurrentie voorblijven door verder in te zetten op digitalisering, het snijden in het aantal vierkante meters winkelvloer en het assortiment drastisch te verminderen. Zo moet het aantal huismerken van 49 worden teruggebracht naar 15.
Een van de stappen die Decathlon nog zou onderzoeken, is een overstap naar franchisewinkels. Het is nog niet bekend hoe ver deze plannen zijn.
Ook is nog niet duidelijk wat het schrappen van het aantal vierkante meters voor Nederlandse winkels gaat betekenen. In augustus sluit de vestiging in de Utrechtse binnenstad, maar dat heeft volgens de keten zelf meer te maken met de hoge kosten. In ons land heeft Decathlon 21 vestigingen.