Denk je aan een keukenzaak, dan is de kans groot dat je denkt aan slimme verkopers met ‘alleen vandaag’-kortingen en schreeuwend hoge prijzen. Hopeloos ouderwets, vinden Danique Wiltink en Suzanne van der Pluijm. Met Baboon geven ze IKEA-keukenkastjes een Pinterestproof make-over.
Tijdens de verbouwing van haar huis was Danique Wiltink op zoek naar een nieuwe keuken. Gesterkt met een heleboel ideeën stuitte ze bij de keukenboer echter op een flinke dosis teleurstelling. “Ik zag totaal niet wat ik als ideeën had opgedaan op Pinterest: alles was zwart, wit of van hout. Toen daar ook nog een onderhandelwedstrijd met de verkoper bij kwam kijken – ‘vandaag besloten is 2.000 euro korting’ – dacht ik: dit moet toch anders kunnen?”
2020 Oprichting
€1.1 miljoen omzet
€2.500 – €15.000 Prijsrange onderdelen
Denk je aan een keukenzaak, dan is de kans groot dat je denkt aan slimme verkopers met ‘alleen vandaag’-kortingen en schreeuwend hoge prijzen. Hopeloos ouderwets, vinden Danique Wiltink en Suzanne van der Pluijm. Met Baboon geven ze IKEA-keukenkastjes een Pinterestproof make-over.
Tijdens de verbouwing van haar huis was Danique Wiltink op zoek naar een nieuwe keuken. Gesterkt met een heleboel ideeën stuitte ze bij de keukenboer echter op een flinke dosis teleurstelling. “Ik zag totaal niet wat ik als ideeën had opgedaan op Pinterest: alles was zwart, wit of van hout. Toen daar ook nog een onderhandelwedstrijd met de verkoper bij kwam kijken – ‘vandaag besloten is 2.000 euro korting’ – dacht ik: dit moet toch anders kunnen?”
Tijdens haar sabbatical kwam Wiltink erachter dat het inderdaad anders kan. Ze vond een bedrijf in Denemarken dat designfronten op bestaande keukens maakt. “Ik wilde die fronten naar Nederland krijgen, maar dat bleek ingewikkeld. Toen ben ik het maar zelf gaan doen.” Van daaruit ontstond Baboon: nieuwe, op maat gemaakte fronten voor IKEA-keukens. “Keukenzaken zijn gebaat bij de verkoop van een hele keuken, terwijl sommige keukens van binnen nog hartstikke goed zijn.”
De wachttijd voor een afspraak in de Baboon-showroom liep al snel op tot anderhalve maand. Om te kunnen uitbreiden verhuisde Wiltink naar een groot pand in de hoofdstad. “Een keukenboulevard past niet bij ons. Het moet een leuke ervaring zijn om een keuken te kopen.”
Onze kracht ligt in persoonlijk advies. Dat gaat moeilijk op afstand
Wiltink benadrukt dat Baboon geen ‘wrap’- of renovatiebedrijf is. De consument stelt namelijk met een Baboon-designer een 3D-ontwerp samen en gaat daarmee naar IKEA om de binnenkant van de keuken te bestellen. Baboon gaat vervolgens aan de slag met de productie van de fronten. De klant regelt zelf de installatie.
Gemiddeld duurt het circa een maand voordat de designer en de klant er samen uit zijn en de keuken in bestelling gaat. Dat is het moment waarop de fronten worden geproduceerd. “Gewoon, om de hoek. Ik wilde per se dat dit in Nederland zou gebeuren. Dat scheelt zoveel transportkosten, gedoe en belangrijker nog: vervuiling. Plus, als er iets aan een front moet gebeuren, kan dat gewoon efficiënt en effectief.”
De totaalkosten liggen uiteindelijk niet ver onder een traditionele keuken. Maar: een klant kan het zo gek maken als hij zelf wil. “Klanten kopen de apparatuur zelf. Sommige hergebruiken apparatuur of kopen tweedehands. Dan ben je natuurlijk veel goedkoper uit dan wanneer je de nieuwste Gaggenau-apparatuur wilt hebben. Die consumenten bedienen we ook. Dat maakt het ook zo mooi: we werken volledig modulair.” Ook weten klanten volgens Wiltink altijd waar ze aan toe zijn, omdat prijzen duidelijk op de website staan. Waarover niet wordt onderhandeld – nooit.
Er komen geregeld verzoeken vanuit andere landen, zoals Italië of België. Hoewel Wiltink deze altijd accepteert, benadrukt ze dat Baboon geen e-commercebedrijf is.
“We vragen altijd of iemand hier langskomt. Onze kracht ligt in persoonlijk advies. Dat gaat moeilijk op afstand.” Daar heeft ze echter wel iets anders voor gevonden: Gibbon, het gestandaardiseerde zusje van Baboon. Een webshop waarbij klanten zes standaardfronten voor IKEA-keukens kunnen bestellen. “We zitten nog in de testfase.”
Ook nieuw zijn de plannen om dit jaar nog uit te breiden naar Rotterdam, waarna in 2024 België moet volgen. Wiltink en compagnon Suzanne van der Pluijm hebben het concept daarnaast uitgebreid met Baboon Market. Lokale ondernemers kunnen hun keukengerelateerde producten in de ontwerpstudio aanbieden. “Zo geven we het merk meer lading en komen mensen vaker dan eens per tien jaar langs.” Ook in de pijplijn: Baboon Bathrooms waarmee hetzelfde trucje wordt uitgehaald als met de keukens – maar dan met badkamers.
De RetailRookie of the Year 2023-2024 wordt op 7 september bekendgemaakt tijdens het evenement RetailTrends Live: het beste van RetailTrends, maar dan op het podium van Delamar Theater in Amsterdam. De laatste tickets zijn nu te koop.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;