Het Nederlandse kinderfietsabonnement BikeFlip maakt van afval op de schroothoop nieuwe producten, en ‘flipt’ zo duizenden stalen rossen. Fietst de RetailRookie of the Year van 2021 inmiddels zonder zijwieltjes? Tijd voor een update van medeoprichter Paul Remie.
BikeFlip werd in 2021 uitgeroepen tot RetailRookie of the Year: middenin coronatijd dus. Een periode die menig Nederlander zich herinnert als één waarin de sportscholen gesloten waren. Resultaat: velen stapten op de fiets. Een gouden periode voor een kinderfietsabonnement om stevig in te zetten op groei.
“Twee jaar geleden werden we genomineerd, waarna we de prijs mochten winnen”, herinnert Remie zich. “We stonden echt aan het begin van BikeFlip. Helemaal als je ons vergeleek met winnaars uit eerdere jaren. We hadden een klein team, een idee en een paar eerste klanten. Plus een werkplaats, en that’s it.” Dat behoort wel tot het verleden: inmiddels staat er volgens de medeoprichter een ‘serieus’ bedrijf met een solide team.
Sindsdien heeft...
Het Nederlandse kinderfietsabonnement BikeFlip maakt van afval op de schroothoop nieuwe producten, en ‘flipt’ zo duizenden stalen rossen. Fietst de RetailRookie of the Year van 2021 inmiddels zonder zijwieltjes? Tijd voor een update van medeoprichter Paul Remie.
BikeFlip werd in 2021 uitgeroepen tot RetailRookie of the Year: middenin coronatijd dus. Een periode die menig Nederlander zich herinnert als één waarin de sportscholen gesloten waren. Resultaat: velen stapten op de fiets. Een gouden periode voor een kinderfietsabonnement om stevig in te zetten op groei.
“Twee jaar geleden werden we genomineerd, waarna we de prijs mochten winnen”, herinnert Remie zich. “We stonden echt aan het begin van BikeFlip. Helemaal als je ons vergeleek met winnaars uit eerdere jaren. We hadden een klein team, een idee en een paar eerste klanten. Plus een werkplaats, en that’s it.” Dat behoort wel tot het verleden: inmiddels staat er volgens de medeoprichter een ‘serieus’ bedrijf met een solide team.
Sindsdien heeft het bedrijf niet stilgezeten. Volledig volgens planning heeft BikeFlip zijn marktgebied begin maart uitgebreid van Utrecht naar Amsterdam. En daar blijft het niet bij, verklapt Remi: “Op 15 augustus gaan we live in Amersfoort en Hilversum.”
Eigen winkel
BikeFlip benut de florerende zomer- en vakantieperiode zo goed mogelijk. Remie: “We zijn de afgelopen tijd ook druk geweest met een eerste pop-upwinkel. Achter de schermen waren we druk aan de slag met onze eerste locatie in Amsterdam.” Openingsdatum: 17 augustus, aan de Marnixstraat.
Haalt BikeFlip de kosten wel uit een fysieke locatie? “Het gaat ons vooral om de naamsbekendheid. Mensen kennen ons mondjesmaat door mond-tot-mondreclame, maar sommigen kennen ons – verbazend genoeg – nog niet. De winkel moet daaraan bijdragen.”
Zo’n fysieke locatie in de hoofdstad is volgens Remie nog steeds relevant voor het maken van een testrondje. “Daarnaast is dit een goede plek om onze eigen branded bikes tentoon te stellen. De fietsen in de winkel zijn namelijk gepoedercoat."
De oude barrels die BikeFlip in nieuwe stalen rossen verandert, werden eerder voorzien van een nieuwe laklaag. Dat heeft het bedrijf veranderd in een laagje poedercoating. Daarmee gaat het nieuwe uiterlijk van de fiets langer mee, legt de medeoprichter uit. “Dat is veel duurzamer dan lak, want een poedercoating is stootvast.” Ook niet onbelangrijk: deze paradepaardjes krijgen met de poedercoating de kleuren van het merk, waarmee ze herkenbaarder zijn in het straatbeeld. “Dat is heel belangrijk voor onze naamsbekendheid.”
De hele Randstad
Amersfoort en Hilversum gaan in ieder geval bijdragen aan de naamsbekendheid van BikeFlip. Ook heeft het bedrijf ‘grootse plannen’ voor de komende periode. “We blijven zeker niet stilzitten. Ik kan nog niet prijsgeven waar we naartoe gaan, maar ik kan wel zeggen: als je ergens in de Randstad woont, kan je in de toekomst zeker een BikeFlip-abonnement afsluiten. Het is alleen de vraag wannéér.”
Eerder gaven de oprichters aan dat het klantenbestand maandelijks met tien procent groeide. Inmiddels heeft BikeFlip meer dan 2.000 abonnementen. “Die tien procent hebben we weten vast te houden. Sterker nog: de afgelopen maanden zaten we hier door zomer- en voorjaarsdrukte dik overheen.” Remie verwacht niet dat de winkel in Amsterdam dat percentage drastisch omhoog krikt. Wel gaat het helpen bij de groei. “We hopen vooral dit vast te blijven houden. Vooral met de wintermaanden voor de deur, waarin fietsen vaker in de schuur blijven staan.”
700.000 euro
Ook op financieel vlak staan de zaken er goed voor. Zo heeft BikeFlip onlangs 700.000 euro kapitaal opgehaald bij een Europees stimuleringsprogramma voor circulaire initiatieven. “Daarmee kunnen we verder opschalen en uitbouwen.” Er zit verder geen ‘vreemd’ geld in de onderneming. Wel houdt Remie de deur op een kier voor private-equity bedrijven. “We zijn heel blij met de Europese subsidie. Daarmee kunnen we weer even door, maar om impact te blijven maken zullen we in de toekomst zeker nog extra financiering nodig hebben.”
Of BikeFlip niet bang is net als mede-oud RetailRookie VanMoof ook over de kop te gaan? Remie: “We zitten echt in een totaal andere hoek. Waar VanMoof een nieuw product heeft ontwikkeld met eigen onderdelen, hebben wij het exact andersom gedaan: wij creëren iets nieuws, maar met bestaande dingen. Dat maakt dat we flexibeler zijn. Dus nee, daar ben ik zeker niet bang voor.”
RetailTrends presenteert dit jaar voor de tiende keer de RetailRookies: tien jonge veelbelovende retailconcepten die een podium krijgen. Ter gelegenheid van dit jubileum lichten we de komende periode uit elke jaargang één concept uit. BikeFlip was RetailRookie of the Year in 2021.