Patagonia komt met online reparatieplatform
Gepubliceerd op 11 augustus 2023 om 10:50
Patagonia lanceert een online portal om kleding te repareren. Ook brengt het meer reparatiediensten naar de winkels. Het outdoormerk wil het aantal reparaties verviervoudigen tot 100.000 per jaar in de komende vijf jaar.
Om dat doel te bereiken, lanceert het merk onder meer een online portal waar klanten 24 uur per dag een reparatieverzoek kunnen indienen en volgen. Ook breidt Patagonia het Europese netwerk van reparateurs uit en rolt het meer reparatiediensten naar de winkels uit.
De impact van het laten repareren van een product is volgens Patagonia groot. Als een product negen maanden langer in gebruik is, bespaart dat volgens het merk 20 tot 30 procent aan CO2, afval en water in vergelijking met het kopen van een nieuw product.
Vorig jaar nam Patagonia ook stappen in het stimuleren van reparatie en hergebruik. Zo lanceerde het Amerikaanse merk het United Repair Centre, samen met Makers Unite, een bedrijf dat kleding repareert en kledingmakers opleidt. URC werkt ook met andere merken samen, waaronder Decathlon.
Deze week werd bekend dat Patagonia een brandstore gaat openen in Amsterdam. Of het outdoormerk de reparatiedienst ook uitrolt naar die winkel is niet bekend.