Batavus-eigenaar ziet winst halveren door grote voorraden

Batavus-eigenaar ziet winst halveren door grote voorraden

Accell Group, het moederbedrijf van Batavus, Sparta en Koga, heeft zijn winst vorig jaar met meer dan de helft (62 procent) zien dalen tot 27 miljoen euro. De producent zit vooral in zijn maag met een grote voorraad aan fietsen. 

In de coronacrisis explodeerde de vraag naar fietsen en e-bikes, maar waren onderdelen door verstoringen in de supply chain moeilijk te krijgen. Fietsenfabrikanten zoals Accell Group bestelden zoveel mogelijk fietsonderdelen. In 2022 werden deze veelal weer beschikbaar, waardoor er in één klap veel fietsonderdelen werden geleverd. Hierdoor zag het moederbedrijf van Batavus en Babboe zijn voorraden met 70 procent toenemen, ter waarde van 936 miljoen euro in totaal.

Door de grote voorraden moest het bedrijf een extra lening van 75 miljoen euro aangaan. Ook liep de schuld aan leveranciers op tot 299 miljoen euro. Wel verwacht Accell dat door de grote vraag naar e-bikes de voorraden gaan slinken in 2023. 

In totaal verkocht het bedrijf in 2022 845.000 fietsen (-1 procent), waarvan ruim de helft e-bikes waren. Daar zette Accell Group 1,439 miljard euro mee om: 4,5 procent meer dan in 2021. Die stijging had het bedrijf te danken aan prijsverhogingen en een toename in het aantal verkochte e-bikes. 

Reacties 2


Wicky Jansen 22 aug, 14:42

Eigen schuld dikke bult ! Alles voor zichzelf willen hebben moet voelen als teveel macaroni vreten ….( dat zet namelijk uit )… door foute lobby de markt afsluiten dmv afdwingen anti dumpheffing op fietsonderdelen uit China van de concurrentie…om vervolgens zelf deze onderdelen wel uit China en Taiwan te halen …. Dat moest niet kunnen ! Maar ja … Brussel oh Brussel ! Foute vriendschap… nu wachten op een hoge metaalprijs 😂😂😂


Jur von dem Borne 21 aug, 16:52

Eigen schuld. Eerst de prijzen systematisch verhogen, dan gek vinden als de mensen die verhogingen (van vaak een paar honderd euro) niet meer accepteren.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!