Fairphone wil de verkopen in de komende drie à vier jaar verviervoudigen ten opzichte van 2022. Daarvoor wordt flink ingezet op marketing, wat wel resulteert in rode cijfers, vertelt interim-ceo Noud Tillemans aan het FD.
Fairphone heeft net zijn nieuwste model smartphone gelanceerd en om dat te promoten wordt het marketingbudget verdrievoudigd tot 9 miljoen euro. Onder meer tv-spots en socialmediamarketing moeten de naamsbekendheid van de maker van duurzame smartphones vergroten. In 2025 of 2026 wil de Nederlandse fabrikant een half miljoen toestellen verkopen, vier keer zoveel als vorig jaar. Door de extra investeringen zal Fairphone dit jaar wel verlies lijden, terwijl er de afgelopen drie jaar een nettowinst overbleef.
Fairphone werd tien jaar geleden opgericht en zegt dat er nog veel werk te doen is om consumenten duurzamere mobieltjes te laten kopen. “Nederlanders zeggen duurzaamheid bij de aanschaf van een telefoon super belangrijk te vinden, maar ze handelen er nog niet naar”, aldus Tillemans.
Fairphone haalde begin dit jaar nog 49 miljoen euro op bij investeerders. De helft daarvan ging naar aandeelhouders en crowdfunders die wilden uitstappen. Verder werd de kaspositie verstevigd, maar was de investering volgens Tillemans niet per se nodig. “We konden nog steeds onze eigen broek ophouden.”
Reacties 0