Museumwinkels worden professioneler qua inrichting en producten
Gepubliceerd op 16 november 2004 om 00:00
Musea realiseren zich dat een aantrekkelijk ingerichte winkel die een scala aan bij museum of tentoonstelling producten biedt veel inkomsten kan genereren. Door beter aan te sluiten bij de beleving die het museum zelf biedt, kunnen museumwinkels die ervaring concretiseren door de verkoop van aandenkens. Ook een kunstzinnig winkelontwerp kan aan de verlenging van de kunstbeleving bijdragen. Een aantal musea heeft ontdekt dat producten in gelimiteerde uitgave aantrekkelijk zijn voor de museumbezoeker. Dergelijke producten, in de vorm van affiches of grafische prints, kunnen zelfs een verzamelwoede ontketenen. Ook producten die aansluiten bij een kortdurende tentoonstelling zijn om die reden populair. Zo verkoopt het Londense Victoria & Albert Museum T-shirts, tassen en grafische kunst naar aanleiding van specifieke tentoonstellingen. Het Design Museum verkoopt miniatuurversies van de meubels van populaire ontwerpers als Alvar Aalto en Arne Jacobsen die in het museum te zien zijn. Inmiddels is de winkel van het Design Museum goed voor 10% van het aankoopbudget.
Reacties 0