Zo viert Freitag zijn dertigste verjaardag

Zo viert Freitag zijn dertigste verjaardag

Freitag blaast dit jaar 30 kaarsjes uit en doet dat op een geheel eigenwijze manier: tegendraads en duidelijk herkenbaar. En dus doopte het Zwitserse tassenmerk zijn flagshipstore in Zurich om tot supermarkt: 'Donnerstag Weeks'. 

Tekst loopt door onder afbeelding

Freitag werd in 1993 opgericht in Zwitserland, door de twee broers Daniel en Markus Freitag. Het merk maakt voornamelijk tassen van gerecyclede vrachtwagenzeilen; duurzaamheid is 1 van  de grootste pijlers van de broers.
 

In 1996, drie jaar na de oprichting van het merk, ging Markus Freitag winkelen in een filiaal van een van de grootste supermarktketens van Zwitserland. Tussen de wortels en koekjes kwam hij een kopie van de Freitag-tas tegen, die Donnerstag (donderdag) werd genoemd, en massaal werd geproduceerd uit nieuw (en niet-duurzaam) plastic. Dat zorgde voor de nodige beroering bij het nog jonge merk, maar al snel werden de tassen uit de schappen gehaald. De supermarktketen...

Freitag blaast dit jaar 30 kaarsjes uit en doet dat op een geheel eigenwijze manier: tegendraads en duidelijk herkenbaar. En dus doopte het Zwitserse tassenmerk zijn flagshipstore in Zurich om tot supermarkt: 'Donnerstag Weeks'. 

Tekst loopt door onder afbeelding

Freitag werd in 1993 opgericht in Zwitserland, door de twee broers Daniel en Markus Freitag. Het merk maakt voornamelijk tassen van gerecyclede vrachtwagenzeilen; duurzaamheid is 1 van  de grootste pijlers van de broers.
 

In 1996, drie jaar na de oprichting van het merk, ging Markus Freitag winkelen in een filiaal van een van de grootste supermarktketens van Zwitserland. Tussen de wortels en koekjes kwam hij een kopie van de Freitag-tas tegen, die Donnerstag (donderdag) werd genoemd, en massaal werd geproduceerd uit nieuw (en niet-duurzaam) plastic. Dat zorgde voor de nodige beroering bij het nog jonge merk, maar al snel werden de tassen uit de schappen gehaald. De supermarktketen beloofde nooit meer tassen naar dagen van de week te benoemen. 

Tekst loopt door onder afbeelding

Freitag brengt een eerbetoog aan dit keerpunt, en besloot zélf een concept - dat van de supermarkt - te kopiëren, vol tweedehandsproducten. Inclusief een werkende supermarktkassa met lopende band. 

Tekst loopt door onder afbeelding

Hoewel het origineel van de Donnerstag-tas sinds dit jaar te bewonderen is in het MoMa in New York, heeft Freitag besloten de tas nieuw leven in te blazen. In de supermarkt-annex-flagshipstore is de imitator - de F-13 Copy Cat - in een beperkte oplage te vinden tussen appels en champignons. Van de opbrengst van de tas wordt 99 procent gedoneerd aan een culturele stichting van de retailer. 

Tekst loopt door onder afbeelding

De tassen, die gemaakt zijn van afgedankte vrachtwagenzeilen, hebben de afgelopen 30 jaar gezorgd voor een schare trouwe fans. De tassen zijn ruim, de uitstraling vrolijk en de materialen duurzaam: inmiddels worden ook versleten skischoenen en kapotte airbags gebruikt voor de items. 

Tekst loopt door onder afbeelding

In Nederland heeft het merk eigen winkels in Amsterdam en Rotterdam. Verder verkoopt Freitag producten via zes retailpartners.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!