H&M Group maakt fors meer winst
Gepubliceerd op 27 september 2023 om 12:07
H&M heeft in de eerste 9 maanden van 2023 fors meer winst geboekt. Onderaan de streep hield het bedrijf omgerekend 615,7 miljoen euro over: een stijging van 61 procent.
De winststijging is een opsteker voor het Zweedse modeconcern, dat het vorige boekjaar met verlies afsloot. Wel moet er een kanttekening worden gemaakt: eerder dit jaar werden voor het eerst de resultaten van tweedehandsplatform Sellpy meegerekend, wat goed was voor een positief effect van bijna 90 miljoen euro.
Ook meldt de keten dat de resultaten worden gedrukt doordat H&M sinds augustus 2022 zijn activiteiten afbouwt in Rusland. Een prijzige exit: het land was de zesde grootste markt, en kostte H&M omgerekend 196 miljoen euro.
H&M verwacht tegenvallende cijfers voor september. In vergelijking met dezelfde maand vorig jaar wordt rekening gehouden met een omzetdaling van 10 procent. Ongewoon hoge temperaturen in Europa drukken de verkopen van het modeconcern. Tegen de tegenvallende resultaten in Europa staan naar eigen zeggen goede cijfers in Latijns-Amerika. Zo is H&M nog steeds van plan in 2025 in Brazilië van start te gaan, zowel met een webshop als met winkels.
“De focus tijdens het kwartaal lag op winstgevendheid en voorraadefficiëntie, resulterend in een sterke cashflow en een goede winstontwikkeling", aldus ceo Helena Helmersson. In de eerste maanden van dit jaar steeg de netto-omzet van de fashionretailer met 8 procent, tot 173,4 miljard Zweedse kronen (bijna 15 miljard euro).
Onder H&M Group vallen behalve H&M ook Cos, Weekday, Monki, & Other Stories en Arket.