De Bijenkorf kruipt uit de rode cijfers

De Bijenkorf kruipt uit de rode cijfers

De warenhuisketen heeft het over een 'licht positief resultaat' van 2,8 miljoen euro in 2022. 

De Bijenkorf belandde in 2022 opnieuw in de zwarte cijfers, nadat er in 2021 nog 31,8 miljoen euro verlies werd gemaakt. De warenhuisketen heeft het over een 'licht positief resultaat' van 2,8 miljoen euro.

De Bijenkorf heeft de omzet in het afgelopen boekjaar flink zien stijgen, tot boven pre-coronaniveau. Daardoor nam de genormaliseerde winst vóór afschrijvingen en eenmalige lasten fors toe tot 51,5 miljoen euro. Een toename van 210,24 procent, vergeleken met de 16,6 miljoen euro in 2021. 

Nu er vorig boekjaar geen coronamaatregelen meer golden, werden de winkels een stuk beter bezocht dan in 2021 (+122 procent). Online moest het enigszins ontgelden: de online bezoekersaantallen daalden met 15 procent ten opzichte van coronajaar 2021. 

Over het sluiten van de Frans- en Duitstalige webshops, eerder dit jaar, meldt de Bijenkorf dat de resultaten teveel gedrukt werden door de gestegen kosten. "De weg naar een goede winstgevendheid onder de huidige marktomstandigheden te lang werd en sluiting de verstandigste keuze bleek." Wel zorgden Nederland en België online voor goede cijfers. 

"We realiseren ons dat we een zeer bescheiden operationele winst hebben gemaakt en nog een weg te gaan hebben", zegt ceo Giovanni Colauto. "Daarnaast houdt de consument steeds meer de hand op de knip, waardoor de retail omgeving erg uitdagend is.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!