'Bol.com weer sterkste merk, boekwinkels verliezen waarde'

'Bol.com weer sterkste merk, boekwinkels verliezen waarde'

Boekwinkels hebben flink ingeleverd op populariteit: Paagman is niet meer in de top 5 te vinden als sterkste merk.

Bol.com is voor de achtste keer op rij uitgeroepen tot het sterkste merk van de Nederlandse boekensector. De waarde van boekwinkels is flink achteruitgegaan. Dat blijkt uit het Boekensector Merkenonderzoek, uitgevoerd door Hendrik Beerda Consultancy.

Uit het tweejaarlijkse onderzoek blijkt dat boekwinkels het zwaar hebben: het afgelopen jaar leverden de fysieke verkooplocaties 8 procent aan merkwaarde in. Boekenhandel Paagman, de grootste stijger van 2022, is niet meer in de top 5 terug te vinden. Wel is Bruna opnieuw sterk, met de tweede plaats.

Hoewel fysieke boekwinkels in populariteit moeten inleveren, zijn er ook online klappen gevallen: marktleider Bol.com is een minder sterk merk geworden. Wel zagen e-bookaanbieders hun merk het afgelopen jaar sterker worden, zoals e-bookverkoper Bookchoice (+42 procent).

De Kinderboekenweek stijgt in populariteit en is volgens Beerda een ‘onmisbaar uithangbord’ om de interesse in de sector overeind te houden. “De branche wordt door velen als behoorlijk saai ervaren, terwijl de Kinderboekenweek als enige vrolijkheid uitstraalt.” 

De merkwaarde van de boekensector steeg het afgelopen jaar met 1 procent. Een verbetering ten opzichte van vorig jaar, toen de waarde met 10 procent zakte. Volgens Beerda vielen vooral klappen voor de Rotterdamse winkel Donner en de landelijke keten AKO

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!