'Bol.com weer sterkste merk, boekwinkels verliezen waarde'
Gepubliceerd op 2 oktober 2023 om 09:55
Bol.com is voor de achtste keer op rij uitgeroepen tot het sterkste merk van de Nederlandse boekensector. De waarde van boekwinkels is flink achteruitgegaan. Dat blijkt uit het Boekensector Merkenonderzoek, uitgevoerd door Hendrik Beerda Consultancy.
Uit het tweejaarlijkse onderzoek blijkt dat boekwinkels het zwaar hebben: het afgelopen jaar leverden de fysieke verkooplocaties 8 procent aan merkwaarde in. Boekenhandel Paagman, de grootste stijger van 2022, is niet meer in de top 5 terug te vinden. Wel is Bruna opnieuw sterk, met de tweede plaats.
Hoewel fysieke boekwinkels in populariteit moeten inleveren, zijn er ook online klappen gevallen: marktleider Bol.com is een minder sterk merk geworden. Wel zagen e-bookaanbieders hun merk het afgelopen jaar sterker worden, zoals e-bookverkoper Bookchoice (+42 procent).
De Kinderboekenweek stijgt in populariteit en is volgens Beerda een ‘onmisbaar uithangbord’ om de interesse in de sector overeind te houden. “De branche wordt door velen als behoorlijk saai ervaren, terwijl de Kinderboekenweek als enige vrolijkheid uitstraalt.”
De merkwaarde van de boekensector steeg het afgelopen jaar met 1 procent. Een verbetering ten opzichte van vorig jaar, toen de waarde met 10 procent zakte. Volgens Beerda vielen vooral klappen voor de Rotterdamse winkel Donner en de landelijke keten AKO.