Lidl start verpakkingsvrij experiment met refill stations

Lidl start verpakkingsvrij experiment met refill stations

Het komende halfjaar kunnen klanten in 10 supermarkten terecht om hun wasmiddel te laten bijvullen.

Supermarktketen Lidl is begonnen met een pilot van een halfjaar, waarbij klanten in 10 winkels hun wasmiddel kunnen bijvullen in zogenoemde refill stations. Het verpakkingsvrije initiatief moet het gebruik van plastic doen verminderen.

De discountketen plaatst de 10 refill stations middenin het wasmiddelenschap. De klant pakt een herbruikbare verpakking en plaatst deze in het refill station, waar de keuze kan worden gemaakt tussen 3 soorten wasmiddelen of wasverzachter. Vervolgens wordt de meegenomen verpakking middels een ‘slimme dop’ met wasmiddel of wasverzachter gevuld.

In de proef draait het volgens de keten allemaal om duurzaamheid. Zo is er op een scherm zichtbaar hoeveel plastic de klant bespaard heeft met het vullen van zelf meegenomen flessen of flacons. Ook krijgt de klant bij ieder bezoek aan het refill station oplopende korting op het wasmiddel.

Lidl heeft zichzelf de doelstelling opgelegd om in 2025 het plasticgebruik op eigen merk verpakkingen met 30 procent te reduceren.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!