Jaarlijks wordt in Nederland voor dertig miljoen euro aan cadeaubonnen niet verzilverd. Dat is ongeveer vijf procent van het totaal aantal bonnen. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Research. In totaal gaven consumenten tussen de 15 en 65 jaar vorig jaar 575 miljoen euro uit aan cadeaubonnen. Dat is twintig procent meer dan een jaar eerder.
Martijn de Bruin van Stored Value Benelux, opdrachtgever van het onderzoek: “Consumenten leggen een bon weg en als ze hem dan na een half jaar weer tegenkomen denken ze dat hij verlopen is. Ook blijft een bon vaak thuis liggen omdat hij niet in een portemonnee past.”
De populairste bonnen zijn de bonnen die winkelketens zelf uitgeven, met 32 procent. De Iris-cheque ofwel VVV-bon is het op één na populairst, gevolgd door de cd-dvd- en boekenbon. Liefst 87 procent van de Nederlanders vindt het overigens leuk om een cadeaubon te ontvangen. Hoewel de papieren bon vooralsnog veruit het populairst is, ziet De Bruin een ontwikkeling naar een elektronische cadeaucard. “Winkelketens gaan in de toekomst steeds meer gebruik maken van de cadeaucard.”
20% meer uitgegeven aan cadeaubonnen
Gepubliceerd op 26 april 2006 om 00:00
Reacties 0