Inditex, het moederbedrijf van Zara, experimenteert met het vergoten van het aantal leveringsmomenten aan winkels. In plaats van 2 keer per week wordt de leveringsfrequentie verdubbeld naar 4 momenten.
Dat meldt The Fashion Network, of basis van bronnen binnen het bedrijf. Met frequentere leveringen wil Zara meer verloren verkopen opvangen, die het bedrijf oploopt als er te weinig producten op voorraad zijn. In het voorjaar zou er ook al een test hebben plaatsgevonden.
Inditex gebruikt voor veel van zijn kledingstukken geen lokaal distributiecentrum: de fastfashionreus verstuurt de meeste modeartikelen 2 keer in de week vanuit Spanje naar alle 5.000 winkels wereldwijd. Op die manier krijgt het bedrijf het voor elkaar om nieuwe items binnen 2 weken te ontwikkelen en in de winkels te hebben liggen. Veel andere modemerken doen het maanden over.
Voor het bevoorraden van de winkels gebruikt Zara's moederbedrijf bestaande verkoopdata, voorraadbeschikbaarheid en bestellingen van winkelmanagers. Toch heeft het bedrijf te maken met verloren verkopen, wat met dubbel zoveel leveringsmomenten moet worden voorkomen.
Reacties 0