Door internet verschuift de macht in de autobranche steeds meer van dealer naar consument. Dat blijkt uit een studie van het Car Internet Research Program en Capgemini. Volgens die internationale studie slagen dealers er niet goed in de veranderingen in het koopgedrag bij te houden.
Volgens Christian Navarre, directeur van het Car Internet research Program, moeten dealers hun werkwijze flink aanpassen om hun klanten te behouden. “De veranderingen bij de consument zijn enorm hard gegaan, doordat mensen steeds meer informatie op internet kunnen vinden en steeds bedrevener worden in hun koopgedrag. Ze stappen daardoor op een steeds later moment bij de dealer binnen.”
“Het is van cruciaal belang voor dealers zich aan deze nieuwe situatie aan te passen. Bedrijven moeten af van het traditionele asymmetrische beeld van de klant-dealerrelatie waaraan voor beide partijen zoveel negatieve vooroordelen en stereotypen kleven. De crux zit hem erin een evenwichtiger relatie te creëren, gebaseerd op openheid en wederzijds vertrouwen. Dit komt uiteindelijk zowel de omzet als de klantentrouw ten goede.”
Klant grijpt macht in autobranche
Gepubliceerd op 27 april 2006 om 00:00
Reacties 0