Duurzaamheid een steeds belangrijker thema bij retailers

Duurzaamheid een steeds belangrijker thema bij retailers

Onder retailers is duurzaamheid de afgelopen jaren een steeds belangrijker thema geworden. Zo kiezen zij bewust voor het laten plaatsen van een groot aantal zonnepanelen op het dak van hun winkelpand, om een groot deel van de benodigde (groene) stroom zelf op te kunnen wekken. Daarnaast wordt ingezet op een verduurzaming van het wagenpark, om de logistiek tussen vestigingen en richting de consument minder milieubelastend te maken. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat er vaker gereden wordt met volledig elektrische voertuigen. De combinatie van een elektrisch wagenpark met een groot aantal zonnepanelen op het dak is bijzonder interessant. 

Verduurzaming door sterke materialen te gebruiken 
Een andere vorm van verduurzaming is de bewuste keuze voor het gebruik van duurzame materialen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de bamboe kleding van Bamigo of vergelijkbare partijen. De inzet van bamboe maakt dat deze kleding veel langer meegaat, wat de duurzaamheid hiervan ten goede komt. Naast het feit dat bamboe als stof tal van andere interessante voordelen biedt voor de consument. Niet alleen retailers die voornamelijk met textiel werken kiezen heel bewust voor duurzame materialen, ook elders in bijvoorbeeld de meubelbouw wordt vaker ingezet op het gebruik van dergelijke materialen. 

Focus op het behalen van duurzame certificeringen
Niet alleen retailers zelf hebben baat bij een verduurzaming van hun organisatie. Ook de consument hecht er meer waarde aan. Wanneer partijen een product tegen een vergelijkbare prijs aanbieden, kijkt de consument steeds vaker naar de mate waarin beide partijen inzetten op duurzaamheid. Een goede manier om aan te tonen dat jouw organisatie duurzaamheid als een van haar speerpunten heeft, is het behalen van duurzame certificeringen. Kijk bijvoorbeeld eens naar retailers die producten van textiel aanbieden; het OEKO-TEX Standard 100 keurmerk toont de consument dat je duurzame producten produceert. Het kan een echte prikkel zijn om producten juist bij jouw organisatie af te nemen. 

Verduurzamen van interne (productie)processen
Kijk bij het verduurzamen van de organisatie ook eens kritisch naar de interne (productie)processen. Welke kansen zie je om deze processen duurzamer in te richten, bijvoorbeeld door de continue reststroom te verminderen of door machines te gebruiken die minder stroom verbruiken. Een interessante methodiek om deze processen te analyseren is Lean Six Sigma. Ben jij al bekend met deze methodiek? Het helpt je processen aantoonbaar te verbeteren en te verduurzamen. Diverse externe bureaus kunnen retailers helpen deze methodiek op de juiste wijze toe te passen op hun interne- en bijvoorbeeld logistieke processen. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!