Meer omzet voor detailhandel, online-omzet daalt

Meer omzet voor detailhandel, online-omzet daalt

De totale omzet van de detailhandel was in september 3,1 procent hoger dan in september 2022. Wel daalde het aantal verkopen met 3,3 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Dat de totale omzet steeg, komt voornamelijk uit de hoek van winkels in voedings- en genotmiddelen (7,3 procent). De omzet in de totale foodretail steeg met 7,7 procent. Supermarkten zetten in september 7,7 procent meer om, ten opzichte van een jaar eerder. Ook speciaalzaken zetten meer om (+4,5 procent); drogisterijen zagen hun omzet met 8,1 procent stijgen.

De grootste daling was voor de winkels in schoenen en lederwaren: ten opzichte van vorig jaar zagen zij hun omzet met 14,4 procent dalen. Ook daalde de omzet in kleding (-9 procent), non-food (-2 procent), consumentenelektronica en witgoed (-2,5 procent), meubel en woninginrichting (-3,2 procent) en doe-het-zelf, keukens en vloeren (-4,3 procent).

Online
De totale online-omzet in Nederland daalde in september met 0,9 procent, ten opzichte van september vorig jaar. Dit komt voornamelijk door de winkels waarbij online een nevenactiviteit is. Die zagen een daling van 8,1 procent. De pure players boekten een omzetstijging van 4,7 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!