Zo gaat het met de missie van Tony's Chocolonely

Zo gaat het met de missie van Tony's Chocolonely

Douglas Lamont is inmiddels een jaar ceo van Tony's Chocolonely. Onder zijn leiding is een verdere groei ingezet. Zo werd afgelopen jaar onder meer een investering van 20 miljoen euro van Verlinvest binnengehaald. “Het gaat niet alleen om het juiste, maar ook om het slimste te doen”, vertelt Lamont. “We willen kleine boeren in West-Afrika ondersteunen én het snelst groeiende chocolademerk ter wereld opbouwen.”


Douglas Lamont was 9 jaar lang ceo was van drankenmerk Innocent Drinks en is blij met zijn nieuwe rol bij Tony's. “Ik krijg de geweldige kans om het merk in meerdere landen te laten groeien met verschillende producten." De recente lancering van Lil'Bits noemt hij als voorbeeld. "Hiermee boren we een nieuwe chocoladecategorie aan, namelijk bite-size, en krijgen Nederlandse consumenten de optie om ook in deze categorie een ethische keuze te maken.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Douglas Lamont is inmiddels een jaar ceo van Tony's Chocolonely. Onder zijn leiding is een verdere groei ingezet. Zo werd afgelopen jaar onder meer een investering van 20 miljoen euro van Verlinvest binnengehaald. “Het gaat niet alleen om het juiste, maar ook om het slimste te doen”, vertelt Lamont. “We willen kleine boeren in West-Afrika ondersteunen én het snelst groeiende chocolademerk ter wereld opbouwen.”


Douglas Lamont was 9 jaar lang ceo was van drankenmerk Innocent Drinks en is blij met zijn nieuwe rol bij Tony's. “Ik krijg de geweldige kans om het merk in meerdere landen te laten groeien met verschillende producten." De recente lancering van Lil'Bits noemt hij als voorbeeld. "Hiermee boren we een nieuwe chocoladecategorie aan, namelijk bite-size, en krijgen Nederlandse consumenten de optie om ook in deze categorie een ethische keuze te maken.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding
Lil'Bits


Voor de lange termijn heeft Lamont zich ten doel gesteld om de missie van het bedrijf waar te maken: de chocolade-industrie veranderen en kinderarbeid en moderne slavernij uitroeien. “Niet alleen in onze eigen keten, maar in de hele industrie”, legt de ceo uit. “Dat is natuurlijk een enorme ambitie, maar gelukkig hebben we aangetoond dat ons model op werkt. Onze boeren krijgen voor hun bonen een prijs die ongeveer 80 procent boven de marktprijs ligt. Daardoor kunnen ze een leefbaar inkomen verdienen." Het merk kan zo 15.000 boeren helpen, zegt Lamont. "Helaas is dat nog steeds minder dan 1 procent van de boeren in West-Afrika. Ons doel voor de middellange termijn is om dat uit te breiden naar 5 procent.”


Daarnaast wordt ook kinderarbeid en moderne slavernij tegengegaan. “Het percentage illegale kinderarbeid bij de cacaoboeren waar we voor de lange termijn mee samenwerken ligt onder de 4,4 procent, ten opzichte van een alarmerend industriegemiddelde van 46,5 procent. Daarmee laten we aan de industrie zien dat we 90 procent van het probleem in minder dan 3 jaar tijd kunnen oplossen.” Het is volgens Lamont heel belangrijk om deze voortgang te kunnen bewijzen. “Onze missie is geen marketingconstructie. We zijn heel open en werken zeer data-gedreven. Al onze resultaten worden gepubliceerd.”


Tony’s Open Chain

De situatie van de cacaoboeren in West-Afrika kan op 2 manieren verder worden verbeterd: het uitbreiden van de chocoladeverkoop en Tony’s Open Chain. Lamont licht toe: “Tony’s Open Chain is een b2b-bedrijf, waarmee we onze bonen verkopen aan andere merken en retailers. We hebben hiermee flinke stappen gemaakt." Zo heeft begin dit jaar Ben & Jerry's zijn wereldwijde cacao-inkoop aan Tony's toevertrouwd. "Dat is natuurlijk een gigantische opsteker." Verder zijn retailers als Albert Heijn en HEMA aangesloten. Lamont verwacht dat nog veel meer bedrijven aanhaken. “Kinderarbeid en ontbossing zijn enorme waarschuwingssignalen op de duurzaamheidscores van bedrijven. Als je zoals Ben & Jerry’s miljoenen verschillende grondstoffen in je toeleveringsketen hebt en je weet dat de wetgeving rond ontbossing en mensenrechten steeds strenger wordt, dan biedt onze Open Chain een eenvoudig end-to-end oplossing.” 


Investering Verlinvest

Ook de investering van 20 miljoen euro van Verlinvest draagt bij aan een verdere groei van Tony’s. “We hebben het punt bereikt waarop we vooruit moeten investeren in onze teams, in onze capaciteiten en in onze middelen", zegt Lamont. "Daar wordt de investering voor gebruikt. Daarnaast willen we onze markten over de hele wereld uitbreiden. Maar om deze mondiale groei te ondersteunen, blijft ook de Nederlandse markt heel belangrijk.”


Verlinvest heeft inmiddels een meerderheidsbelang van 64 procent in Tony’s Chocolonely. Dat heeft volgens Lamont echter geen impact op de missie en het beleid van het bedrijf. “Van te voren is duidelijk aangegeven dat men in eerste instantie niet investeert om rendement te behalen, maar vanwege het soort bedrijf dat wij zijn." Daarnaast wijst hij op de recent geïntroduceerde Tony’s Mission Lock, een onafhankelijke waakhond die op de naleving van de missie en principes toeziet. Deze kunnen zonder goedkeuring van onze mission guardians niet worden gewijzigd. Mochten ze het niet eens zijn met bepaalde beslissingen dan kunnen ze deze zelfs voor onderzoek en arbitrage voorleggen aan de Ondernemingskamer van het Gerechtshof te Amsterdam.”


Toekomst

Lamont is optimistisch over de toekomst. “Jaar na jaar groeien we met iets minder dan 25 procent. Dat is voor een bedrijf van onze omvang behoorlijk aanzienlijk." Hij ziet nog veel kansen. Zo wordt transparantie steeds belangrijker. "Als je niet eerlijk bent, dan kunnen consumenten dat al op een kilometer afstand ruiken.” Hij verwacht dat maatschappelijk verantwoord ondernemen de norm wordt. “Alle bedrijven zullen in de toekomst sociaal zijn. We zitten middenin de klimaatcrisis. Als we niets doen, dan zal de mensheid verdwijnen."

Douglas Lamont, ceo Tony's Chocolonely

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!