RetailTech: Truien ontwerpen met generatieve AI

RetailTech: Truien ontwerpen met generatieve AI

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: H&M, L’Occitane en Walmart.


H&M

Slechts een jaar na zijn debuut in het metaverse zet H&M alweer de volgende technologische stap. Voor het eerst gebruikt de modegroep generatieve AI voor het ontwerpen van kledingstukken. Op basis van de tekstinvoer creëert een nieuwe tool (Creator Studio) eigen ontwerpen, zoals truien en shirts. Vooralsnog is de tool alleen beschikbaar voor b2b-klanten, die er bijvoorbeeld merchandise mee kunnen maken. 

De nieuwe items kunnen direct na het ontwerpen worden geproduceerd en verkocht . Volgens H&M zelf helpt de tool om duurzamer en kostenefficiënter te produceren: doordat er gebruik wordt gemaakt van generatieve AI, wordt er alleen geproduceerd wat er is besteld. Ook scheelt dat een hoop retouren. 

L’Occitane 

Het is november; dat betekent dat talloze winkels...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: H&M, L’Occitane en Walmart.


H&M

Slechts een jaar na zijn debuut in het metaverse zet H&M alweer de volgende technologische stap. Voor het eerst gebruikt de modegroep generatieve AI voor het ontwerpen van kledingstukken. Op basis van de tekstinvoer creëert een nieuwe tool (Creator Studio) eigen ontwerpen, zoals truien en shirts. Vooralsnog is de tool alleen beschikbaar voor b2b-klanten, die er bijvoorbeeld merchandise mee kunnen maken. 

De nieuwe items kunnen direct na het ontwerpen worden geproduceerd en verkocht . Volgens H&M zelf helpt de tool om duurzamer en kostenefficiënter te produceren: doordat er gebruik wordt gemaakt van generatieve AI, wordt er alleen geproduceerd wat er is besteld. Ook scheelt dat een hoop retouren. 

L’Occitane 

Het is november; dat betekent dat talloze winkels langzamerhand kleuren in kerstig rood en goud. Het Franse cosmeticamerk L’Occitane en Provence heeft in aanloop naar ‘the season of giving’ een virtuele winkel gelanceerd. In de virtuele omgeving waant de (online) bezoeker zich in een chalet, middenin (hoe kan het anders) de Franse Alpen. Na een kleine game te hebben voltooid, krijgen de bezoekers veen ‘special holiday reward’: korting op adventskalenders en cadeausets. Ook kunnen ze een verlanglijstje opstellen voor onder de (kerst)boom. De virtuele winkel is opgezet door Emperia, die het eerder al deed voor Lacoste, Dior en Burberry.

Walmart

Het Amerikaanse Walmart wordt steeds meer een foodtechbedrijf, en wil daar nog harder in groeien. Over een periode van 2 jaar investeert de keten 9 miljard dollar in het upgraden en moderniseren van een kwart van zijn winkels: 1400 van de 4717. Hier is een volledig 'stores of the future'-programma opgezet, wat eigenlijk vooral betekent dat al deze winkels zelfscankassa's, digitale schermen en QR-codes krijgen. Met die laatste verbetering hoopt Walmart zijn medewerkers wat te ondersteunen, door de codes in te zetten voor extra informatievoorziening in de winkels.
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!