'Bijna de helft van de Nederlanders koopt kleding online'

'Bijna de helft van de Nederlanders koopt kleding online'

Nog steeds geven de meeste consumenten de voorkeur aan fysieke winkels; innovaties als AI en VR zijn nog weinig populair. 

Bijna de helft van de Nederlandse consumenten koopt zijn kleding het liefst online (47 procent). Daarnaast hebben nieuwe technologieën zoals AI en VR weinig invloed op het winkelgedrag, blijkt uit onderzoek van Voyado.

De Nederlandse consument heeft volgens het onderzoek nog geen behoefte aan innovaties: slechts 5 procent heeft ooit een poging gedaan om kleding te passen met een VR-tool. De technologie heeft eerder een negatief effect: 28 procent is minder geneigd om te winkelen bij een online retailer die deze tool aanbiedt.

Dat geldt ook voor online retailers die alleen geautomatiseerde of AI-gestuurde hulp aanbieden tijdens het winkelen: meer dan een kwart van de Nederlandse consumenten is minder geneigd om daar te winkelen (27 procent). 13 procent heeft ooit een AI-chatbot gebruikt.

Winkelstraat nog steeds populair
Van de consumenten die kleding het liefst online koopt (47 procent), zegt 15 procent bij Amazon te kopen; 9 procent kiest voor Vinted of vergelijkbare tweedehands verkopers. 29 procent koopt in warenhuizen en 16 procent in de winkelstraat.

Hoewel de winkelstraat minder bezoekers trekt, geeft een groot deel van de consumenten nog steeds de voorkeur aan fysiek winkelen. Zo vertrouwt 51 procent de productkwaliteit meer in een fysieke winkel. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!