Failliet Big Bazar leed 45 miljoen verlies

Failliet Big Bazar leed 45 miljoen verlies

Uit het eerste faillissementsverslag blijkt dat de failliete koopjesketen zo'n 15 miljoen euro verlies per jaar leed.

Het failliete Big Bazar heeft de afgelopen 3 jaar tot 15 miljoen euro verlies per jaar geleden. Bij elkaar opgeteld liep het bedrijf tot 45 miljoen euro in het rood,  blijkt uit het eerste faillissementsverslag.

Curatoren Hanneke de Coninck en Wybe Mollema melden in het verslag dat de koopjesketen vorig jaar 16,2 miljoen euro verlies boekte. In de 2021 was dat 13,9 miljoen en in 2020 15,4 miljoen. Dat maakt een totaal van ruim 45 miljoen euro in drie jaar. De jaarcijfers van 2022 en 2023 zijn overigens niet goedgekeurd door een onafhankelijke account, doordat bij de overdracht van oud-eigenaar Mirage iets ‘niet helemaal goed is gegaan’.

Naast de grote verliezen blijkt ook dat het bedrijf niet goed verzekerd was. De curatoren hebben verzekeringen moeten afsluiten, nadat bleek dat er geen goede brandschadeverzekering meer was en de aansprakelijkheidsverzekering voor het personeel niet was betaald. Ook was er ten tijde van het faillissement sprake van een forse huurachterstand bij bijna alle filialen.

Tot slot melden de curatoren in het verslag nog een Mercedes kwijt te zijn, die op naam van het winkelbedrijf staat. Ook proberen ze de ‘aanzienlijke winkelvoorraad’ nog te verkopen.

Big Bazar werd op 26 september officieel failliet verklaard, nadat het bedrijf meerdere reddingspogingen had gedaan en om uitstel had gevraagd via herstructureringsdeskundigen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!