Bruidszaken krijgen het steeds moeilijker. Het aantal huwelijken daalt steeds verder, en steeds meer mensen kiezen ervoor in het buitenland te trouwen en daar ook kleding te kopen. Dat blijkt uit een inventarisatie van Mitex. Onderzoeker Rutger Koeman: “Het is een moeilijke markt.”
Bovendien lijkt discount ook zijn intrede te doen op de bruidsmarkt. Jurken hoeven volgens het bruidspaar van nu geen duizenden euro’s meer te kosten. “Vroeger gingen mensen naar één zaak, nu oriënteren ze zich in vier, vijf winkels. De consument komt beter beslagen ten ijs. Ook dankzij informatie op internet. Waardoor soms zelfs wordt onderhandeld over de prijs van de trouwjapon”, aldus Koeman.
Een andere ontwikkeling waar traditionele bruidsmodezaken mee te maken krijgen, is de steeds grotere culturele diversiteit in Nederland. Moslimvrouwen hebben bijvoorbeeld heel andere trouwwensen dan Hollandse vrouwen.
“Het bereiken van deze doelgroep is niet eenvoudig. Het vereist een andere aanpak. Van inkoop - niet-westerse bruiden huwen over het algemeen niet in een traditionele bruidsjapon - tot marketing,’’ zegt Koeman. Wat ook een belangrijke eis lijkt van deze doelgroep: het bedrijf moet een werknemer uit die betreffende doelgroep in dienst hebben.
Bruiden besteden minder
Gepubliceerd op 28 april 2006 om 00:00
Reacties 0