Kwantum en Leen Bakker lijden ruim 25 miljoen euro verlies

Kwantum en Leen Bakker lijden ruim 25 miljoen euro verlies

Homefashion Group, het moederbedrijf van Kwantum en Leen Bakker, heeft vorig jaar een verlies van 25,6 miljoen euro geleden. Dat blijkt uit de recent gedeponeerde jaarrekening, die RTL Nieuws als eerste opmerkte.

In 2021 werd er nog 11,9 miljoen euro winst geboekt. De totale omzet van het bedrijf steeg wel in 2022, van 624 naar 651 miljoen euro, een groei van ongeveer 4 procent.

In het jaarverslag zegt het bedrijf last te hebben gehad van de oorlog in de Oekraïne. Als gevolg daarvan namen containerkosten aanzienlijk toe. Ook was er een toename van opslagkosten door hoge voorraden. Het bedrijft stelt ook dat mede door de oorlog er een daling was in het consumentenvertrouwen, wat geleid heeft tot lagere bestedingen. Met behulp van onder andere het uitgerolde kostenbesparingprogramma verwacht het bestuur in 2023 weer een positief resultaat.

Leen Bakker en Kwantum kregen begin 2023 een nieuwe ceo. Debbie Klein werd na 5 jaar opgevolgd door Albert Voogd.

Reacties 6


Frits Vries 16 nov, 12:41

Het bedrijft stelt ook dat mede door de oorlog er een daling was in het consumentenvertrouwen,????

26 miljoen meer omzet.
Hoe moet ik dat zoen?


Gj Ham 16 nov, 13:47

Marde dekt de kosten niet?


Paul Moersman 16 nov, 13:48

Een bekend probleem binnen retail waar organisaties de kosten/baten al zeer lange tijd niet goed voor elkaar hebben. Als de omzet met +4% stijgt naar Euro 651 mln moet je jezelf echt de vraag stellen hoe men dan komt tot een verlies van -25,6 mln.

- De kosten van huur/panden zijn te hoog en men moet hard ingrijpen en EBIT verlieslatende winkels sluiten
- De rentekosten van de financiering drukken te hoog op het resultaat en herfinanciering is noodzakelijk
- De marge is te laag en zowel Leen Bakker als Kwantum dienen deze rap te verbeteren met +10%
- De loonkosten drukken wellicht te hoog op het rendement, echter kijk eerst naar de top / investeerders alvorens winkelpersoneel te saneren ( begin van het einde)
- Vernieuw website / online en ga samenwerken met Amazon/Bol.com en ontwikkel een nieuwe retail strategie.

Oud denken en doen zal leiden tot een faillissement binnen nu en 2 jaar.


Jan de Reus 16 nov, 19:45

blijkbaar vloeit er geld naar [oude] afspraken en komt dit wel goed.
Albert Voogd gaat dit op de juiste manier aanpakken, alle vertrouwen in.
Je komt ergens in en dan moet je aan het werk, laten we 2 jaar verder kijken.


Paul Moersman 20 nov, 19:09

Die altbert voogd is oude wijn in een oude zak.. ...

Gaat helemaal niets innoveren en heeft al lang de wedstrijd verloren van JYSK

Waarom blijven deze bedrijven krampachtig vasthouden aan de huidige formule.

Kijk naar : Het Goed en ga circulair ondernemen / maak ruimte voor 2e hands ism marktplaats en geef ruimte aan lokale initaitieven ( zoals model Loods 5)

Zo Albert.... Hier een paar ideeën die ik gratis voor je geef


Eddie Wegman 1 dec, 21:41

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!