'Consument vindt lokale retail belangrijk'

'Consument vindt lokale retail belangrijk'

Consumenten nemen hoge prijzen voor lief in ruil voor deskundigheid en om de lokale ondernemer te ondersteunen.

Bijna twee derde (65 procent) van de Nederlandse consumenten noemt de aanwezigheid van lokale winkels belangrijk. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A in opdracht van retailorganisatie EK-retail.

Lokale ondernemers maken volgens de respondenten het verschil met klantvriendelijkheid, service, betrokkenheid bij de gemeenschap en kwaliteit van producten. De consumenten nemen hogere prijzen voor lief in ruil voor deskundigheid van het personeel en om een lokale ondernemer te ondersteunen. Het percentage aankopen dat klanten doen bij lokale winkels en landelijke ketens ligt wel ongeveer gelijk.

Verder beschouwt driekwart van de consumenten lokaal inkopen doen als een duurzame vorm van winkelen. 1 op de 5 respondenten noemt duurzaamheid expliciet als beweegreden om lokaal te shoppen. De meest genoemde reden is om de CO2-uitstoot te verminderen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!