'Nederlanders gevoelig voor Black Friday-promoties'
Gepubliceerd op 20 november 2023 om 09:11
Black Friday-deals kunnen Nederlanders overtuigen om aankopen te doen die ze anders niet zouden doen. Vooral jongvolwassenen en dertigers blijken gevoelig voor de verleiding van de koopjes, blijkt uit onderzoek van TrustDeals.
Zo geeft 63 procent van de Nederlanders aan dat Black Friday-deals hen kunnen overtuigen om iets te kopen wat ze anders niet zouden doen. Van de koopjesjagers valt 77 procent in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 34 jaar.
Het platform spreekt van een jaarlijks terugkerende piek van ruim 11 keer zoveel aankopen dan op een reguliere vrijdag. Twee derde (66 procent) van de Nederlanders geeft aan aankopen te hebben gedaan tijdens de koopjesdag. Ook zegt 66 procent dat de korting de doorslaggevende factor was bij hun laatste aankoop tijdens Black Friday.
Driekwart (75 procent) zegt op zoek te gaan naar de allerbeste deals. Ook stelt bijna 70 procent van de Nederlanders bewust zijn aankopen uit tot Black Friday. Vrouwen vallen vooral voor koopjes in de mode, terwijl mannen de voorkeur geven aan deals voor audiovisuele apparaten zoals tv’s en koptelefoons.