'Kwart consumenten online opgelicht tijdens koopjesfestijnen'

'Kwart consumenten online opgelicht tijdens koopjesfestijnen'

74 procent van de Nederlanders kreeg al eens een spammail of sms voor een deal die te mooi leek om waar te zijn.

Een kwart van de Nederlandse consumenten is wel eens opgelicht tijdens grote winkelevenementen zoals Black Friday. Dat blijkt uit onderzoek van cybersecurityspecialist Kaspersky.

Black Friday verplaatst steeds meer vanuit de winkel naar online. Doordat webwinkels eerder beginnen met aanbiedingen zien cybercriminelen kans om de koopjesjagende Nederlander op te lichten, aldus het onderzoek. Die kans krijgen ze, omdat een meerderheid van de Nederlandse consumenten bereid is om persoonlijke informatie weg te geven in ruil voor een goede deal. Dit terwijl 74 procent van de Nederlanders wel eens een spammail of sms heeft ontvangen voor een deal die te mooi leek om waar te zijn.

Van de respondenten geeft meer dan de helft (57 procent) aan alleen zijn e-mailadres te willen geven voor bijvoorbeeld gratis toegang tot een streamingdienst. Dit terwijl e-mail de voornaamste toegangspoort is voor phising, aldus Tim de Groot, general manager UK, Benelux en Nordics bij Kaspersky. “We gaan ervan uit dat we niet in valse e-mails trappen maar cybercriminelen hebben steeds slimmere technieken ontworpen om via deze weg meer gegevens te verkrijgen of je te verleiden met grote deals.”

De Nederlandse consument is in slechts 10 procent van de gevallen bereid om gegevens zoals telefoonnummer, creditcardgegevens, thuisadres, burgelijke staat, naam of geboortedatum te delen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!