'Meer bestedingen en pakketdrukte richting feestmaand'
Gepubliceerd op 22 november 2023 om 12:36
Bijna driekwart van de consumenten is van plan om hetzelfde of meer te besteden aan cadeaus gedurende de feestdagen. Ook de pakketbezorgers ondervinden dat de drukte toeneemt; bijna 10 procent van de pakketten kwam in de Black Friday-week met vertraging aan.
83 procent van de mkb’ers in de retailsector verwacht dit jaar een grotere omzet tijdens de feestdagen dan vorig jaar, zo blijkt uit onderzoek van freelanceplatform Fiverr. Dat komt volgens het onderzoek voornamelijk doordat het consumentenvertrouwen veel groter is dan in dezelfde periode van vorig jaar. Toen hielden consumenten de hand op de knip door de inflatie en gestegen energieprijzen. De strategie van de retailers in deze periode ligt op het extra focussen op online.
De extra drukte rond Black Friday vertaalt zich ook naar de pakketbezorgers. 9,6 procent van de pakketten kwamen deze week in Nederland met vertraging aan, zo meldt verzendplatform Wuunder. Dat is bijna 3 keer zo veel als de week ervoor (3,7 procent). In provincie Zeeland werd 37 procent van de pakketten met vertraging geleverd.