'Meer impulsaankopen door social media'
Gepubliceerd op 23 november 2023 om 09:05
Bijna een kwart (24 procent) van de Nederlandse consumenten heeft in de afgelopen 2 jaar meer impulsaankopen gedaan. Dat blijkt uit onderzoek van ondernemersplatform Lightspeed die de invloed van social media op aankoopgedrag onderzocht.
Ruim een kwart van de consumenten (27 procent) is de afgelopen 2 jaar meer gaan uitgeven. Vooral jongeren zijn gevoelig voor producten die op social media gepromoot worden, bijvoorbeeld door influencers.
Zo'n 20 procent van de jongeren geeft aan ‘verslaafd’ te zijn geraakt aan winkelen via social media. Van hen doet 16 procent een aantal keer per week een aankoop via social media en 7 procent doet meerdere aankopen per dag.|
Meer dan een derde (38 procent) van de consumenten zegt via social media nieuwe producten te ontdekken. In de leeftijdscategorie 45 tot 64 jaar is dit 24 procent, bij 65-plussers 19 procent. Ook geeft 15 procent aan meer te winkelen bij zelfstandige ondernemers als gevolg van de invloed van social media.