Noem ze eigenwijs of tegendraads, maar deze retailers en merken doen het net een tikkeltje anders met Black Friday. Of beter gezegd: Green Friday, Blue Friday of een ‘gesloten’ vrijdag.
Van winkelsluitingen, producten lenen tot zelfs meer betalen: RetailTrends zet een aantal merken en retailers op een rij die tegen de stroming in zwemmen op Black Friday.
Freitag
Freitag gaat dit jaar, naar eigen zeggen, een stap verder op Black Friday. Niet alleen gaat de webshop dicht voor 24 uur, ook de kassa’s in de fysieke winkels gaan op slot.
De winkels in Amsterdam en Rotterdam zijn wel open. Niet als winkel – want kopen terwijl de kassa gesloten is, gaat lastig – maar als uitleenpunt. Klanten kunnen een tas naar keuze uitzoeken en mogen deze 2 weken gratis lenen onder het mom van: ‘Lenen in plaats van kopen en gebruiken in plaats van bezitten’.
Dille & Kamille
Voor het tweede jaar op rij heeft Dille & Kamille ervoor gekozen om de winkels op de dag van het koopjesfestijn te sluiten. Vorig jaar sloot Dille &...
Noem ze eigenwijs of tegendraads, maar deze retailers en merken doen het net een tikkeltje anders met Black Friday. Of beter gezegd: Green Friday, Blue Friday of een ‘gesloten’ vrijdag.
Van winkelsluitingen, producten lenen tot zelfs meer betalen: RetailTrends zet een aantal merken en retailers op een rij die tegen de stroming in zwemmen op Black Friday.
Freitag
Freitag gaat dit jaar, naar eigen zeggen, een stap verder op Black Friday. Niet alleen gaat de webshop dicht voor 24 uur, ook de kassa’s in de fysieke winkels gaan op slot.
De winkels in Amsterdam en Rotterdam zijn wel open. Niet als winkel – want kopen terwijl de kassa gesloten is, gaat lastig – maar als uitleenpunt. Klanten kunnen een tas naar keuze uitzoeken en mogen deze 2 weken gratis lenen onder het mom van: ‘Lenen in plaats van kopen en gebruiken in plaats van bezitten’.
Dille & Kamille
Voor het tweede jaar op rij heeft Dille & Kamille ervoor gekozen om de winkels op de dag van het koopjesfestijn te sluiten. Vorig jaar sloot Dille & Kamille voor het eerst alle (online)winkels tijdens Black Friday. Dit om een vuist te maken tegen overconsumptie. “Van dat aanjagen van consumeren, met de nadruk op 'meren', moeten we af. Het gaat de verkeerde kant op”, zei algemeen directeur Hans Geels in een interview met RetailTrends.
Niet alleen de winkels in Nederland, België en Duitsland sluiten de deuren: ook de website gaat voor 1 dag offline. Eerder, in 2018, doopte de retailer de dag al om tot Green Friday samen met het Trees for All initiatief.
IKEA
De Zweedse meubelgigant IKEA zet zijn ingekochte advertentieruimte anders in dan normaal en promoot daarmee tweedehands IKEA-meubels op Marktplaats. Volgens de tweedehandsverkoopsite zochten gebruikers in 2023 zo’n 8,3 miljoen keer naar IKEA-producten op Marktplaats.
De retailer selecteerde hiervoor een aantal advertenties op Marktplaats die een tweede of derde kans verdienen en zet deze een week lang in de schijnwerpers. Van radioreclames, billboards tot social media.
Tekst loopt door onder het beeld.
A Beautiful Story
Waar andere retailers smijten met kortingen, betaal je bij het sieradenmerk A Beautiful Story juist meer: 1 euro per bestelling om precies te zijn. Het merk verdubbelt de totale opbrengst voor een goed doel en wil daarmee meisjes in Nepal leren om financieel onafhankelijk te worden.
Bever
Ook Bever blijft zich verzetten tegen Black Friday. Voor het derde jaar op rij organiseert de outdoorketen ‘For Future Fridays’. De retailer hoopt daarmee consumenten te inspireren om langer met producten te doen en dus minder bij te dragen aan de afvalberg.
Dit jaar wordt de actie uitgebreid naar 37 winkels van de keten. Klanten kunnen er terecht voor een gratis onderhoudsbeurt van hun wandelschoenen. Ook kunnen zij leren hoe ze zelf goed voor hun items kunnen zorgen. Van het onderhouden van schoenen tot het plakken van gaatjes in outdoorjassen.
Mud Jeans
Mud Jeans heeft de Black Friday omgedoopt tot ‘Blue Friday’. Het jeansmerk wil daarmee een standpunt innemen tegen overconsumptie. En daar blijft het niet bij.
Naast het sluiten van zijn online webshop, lanceert het ook een tweedehands denim platform samen met Mended, een circulaire startup. Daarop worden tweedehands Mud Jeans-items verkocht en een collectie samples.
Veja
Schoenenmerk Veja bedacht nog een variant op Black Friday, namelijk: Free Friday. Het merk besloot in 2019 om te kappen met het koopjesfestijn. Dit jaar bedacht Veja– dat bekend staat om zijn ecologische schoeisel - iets nieuws: een gratis reparatie van 1 paar sneakers bij een van de schoenmakerijen van het merk. Alle schoenmerken worden geaccepteerd.
Moet je als retailer wel of niet meedoen met de Black Friday-gekte? Eerder sprak RetailTrends met Maarten Gijsenberg, hoogleraar marketingdynamieken aan de Rijksuniversiteit Groningen. Het antwoord lees je hier. Geen member? Check hier de opties.