Zeeman veruit ‘transparantste retailer’
Gepubliceerd op 1 december 2023 om 08:58
Zeeman is binnen de Nederlandse retailsector het meest transparant over zijn MVO-activiteiten. Dat blijkt uit de transparantiebenchmark van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, die dit jaar voor het laatst is gepubliceerd.
De transparantiebenchmark is een onderzoek naar de transparantie van MVO-verslaglegging onder de 500 grootste bedrijven van Nederland. Op basis van diverse criteria wordt een totaalscore van tussen de 0 en 100 punten uitgedeeld. Zeeman scoort 85 procent, veruit de hoogste score onder de retailers. A.S. Watson, het moederbedrijf van Kruidvat en Trekpleister, staat tweede met 73 procent. Ahold Delhaize (71 procent) staat op 3.
De score van Zeeman is een flinke vooruitgang ten opzichte van 2 jaar geleden. Toen scoorde de textieldiscounter 69 procent, destijds goed voor een gedeelde eerste plaats met A.S. Watson. In de overall ranking van de 500 onderzochte bedrijven staat Zeeman als enige retailer in de top 10, op plek 9.
De meeste retailers brengen het er niet best van af. 26 van de 39 onderzochte winkelbedrijven scoren helemaal geen punten op het gebied van transparantie. De retailsecor als geheel staat van de 17 onderzochte sectoren op plek 4 met een gemiddelde score van 48.
Retailers in de transparantiebenchmark 2023
1. | Zeeman | 85% |
2. | A.S. Watson | 73% |
3. | Ahold Delhaize | 71% |
4. | HEMA | 68% |
5. | Jumbo | 66% |
6. | B&S Group | 60% |
7. | Beter Bed | 49% |
8. | IKEA | 45% |
9. | Plus | 37% |
10. | Action | 36% |
11. | Intergamma | 18% |
12. | Coolblue | 11% |
13. | Shop Apotheke | 7% |
14. | o.a. Detailresult, Euretco, Foot Locker, Hoogvliet, Spar, AS Adventure, Lidl, Tommy Hilfiger, Hunkemöller, Only, GrandVision | 0% |