Retailers verkopen online net zoveel als vorig jaar

Retailers verkopen online net zoveel als vorig jaar

Hoewel Nederlanders online meer diensten kochten, bleef de online aanschaf van producten ongeveer gelijk. 

Nederlandse consumenten kochten het eerste halfjaar van 2023 meer diensten online, terwijl de onlineverkoop van producten nagenoeg gelijk bleef in vergelijking met 2022. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS. 

In totaal heeft 78 procent van de Nederlanders in de eerste helft van 2023 een online aankoop gedaan. Dat is meer dan een jaar eerder (+4 procent). Die stijging is voornamelijk toe te schrijven aan de aanschaf van online (streaming)diensten. 

Meer dan de helft (57 procent) van alle Nederlanders kocht in het eerste halfjaar online kleding, sportkleding, schoenen of accessoires. Mode is, net als in voorgaande jaren, online de grootste categorie. 

Een kwart van de consumenten kocht online cosmetica, sportartikelen, meubels en woonaccessoires. Iets meer dan 40 procent bestelde online maaltijden bij een restaurant of een fastfoodketen. Die aantallen zijn sinds vorig jaar ongeveer stabiel gebleven. 

Minder klachten
Met de online aanschaf van producten lijkt het vooral vaker goed te gaan. Zo heeft 43 procent van de Nederlanders klachten over de aanschaf van een product. In 2021, toen dit voor het laatst werd onderzocht, lag dit aantal 13 procent hoger (56 procent). Consumenten klagen het meest over te late leveringen van online bestelde producten (1 op de 3). Ook dat is minder dan in 2021 (40 procent).

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!