Retailers verkopen online net zoveel als vorig jaar
Gepubliceerd op 5 december 2023 om 09:05
Nederlandse consumenten kochten het eerste halfjaar van 2023 meer diensten online, terwijl de onlineverkoop van producten nagenoeg gelijk bleef in vergelijking met 2022. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS.
In totaal heeft 78 procent van de Nederlanders in de eerste helft van 2023 een online aankoop gedaan. Dat is meer dan een jaar eerder (+4 procent). Die stijging is voornamelijk toe te schrijven aan de aanschaf van online (streaming)diensten.
Meer dan de helft (57 procent) van alle Nederlanders kocht in het eerste halfjaar online kleding, sportkleding, schoenen of accessoires. Mode is, net als in voorgaande jaren, online de grootste categorie.
Een kwart van de consumenten kocht online cosmetica, sportartikelen, meubels en woonaccessoires. Iets meer dan 40 procent bestelde online maaltijden bij een restaurant of een fastfoodketen. Die aantallen zijn sinds vorig jaar ongeveer stabiel gebleven.
Minder klachten
Met de online aanschaf van producten lijkt het vooral vaker goed te gaan. Zo heeft 43 procent van de Nederlanders klachten over de aanschaf van een product. In 2021, toen dit voor het laatst werd onderzocht, lag dit aantal 13 procent hoger (56 procent). Consumenten klagen het meest over te late leveringen van online bestelde producten (1 op de 3). Ook dat is minder dan in 2021 (40 procent).