McDonald’s experimenteert met to go-formule
Gepubliceerd op 8 december 2023 om 12:11
McDonald’s heeft een nieuwe formule in de markt gezet: CosMc’s. Met het nieuwe concept, dat alleen nog in de VS is gelanceerd, richt de fastfoodgigant zich met kleinere locaties op de to go-markt.
De eerste vestiging wordt geopend in Illinois. Daarnaast is het de bedoeling dat er nog 9 locaties in de Verenigde Staten bij komen. Na een jaar evalueert het bedrijf of het to go-format een succes is, en of er meerdere locaties worden geopend. Voorlopig komt het concept daarom ook niet naar Europa.
Met de kleinere locaties - en 'nostalgische favorieten' op de menukaart - wil het bedrijf ook de onderweg-consument aan zich binden. Diverse Amerikaanse media maken de vergelijking met Starbucks: met CosMc's zou McDonald's de strijd aangaan met de eveneens Amerikaanse foodgigant.
To go-markt groeit
In Nederland maakte Van der Valk onlangs bekend de Nederlandse en Belgische tak van Dunkin’ over te nemen, waarmee de hotelketen meer wil inzetten op de ‘to go-optie’. Een trend die al langer gaande is, meent foodtrendwatcher Gijsbregt Brouwer. De markt voor to go is aan het groeien, vooral in het buitenland. "In Amerika en in het Verenigd Koninkrijk is die trend al veel zichtbaarder, met allerlei ketens die koffieabonnementen aanbieden. Daar zijn ze al veel meer bezig met out of home.”