Drie logistieke trends van de online piekperiode van 2023.

Drie logistieke trends van de online piekperiode van 2023.

Monta, logistiek partner van ruim 1.800 webshops, geeft een overzicht van de grootste logistieke trends die spelen in het laatste kwartaal van 2023, met name van de maand november. 

Records weer verbroken op Black Friday
Monta merkte onder haar 1.800 webshop klanten een ordergroei van 54% op deze dag ten opzichte van vorig jaar. Hiervan werd zo’n 40% veroorzaakt door nieuwe klanten. Bestaande klanten ontvingen ruim 14% meer orders ten opzichte van vorig jaar. Vooral in de categorieën cosmetica, fashion en voedingssupplementen merkte Monta extreem veel verkopen op. Edwin van der Ham, directeur Monta: “Bij Monta kunnen we piekperiodes zoals deze goed aan, omdat we werken met een combinatie van robots en mensen. Automatiseren is nodig, maar we willen niet volledig afhankelijk zijn van de capaciteit van robots. Door ook met mensen te werken, kunnen we gemakkelijk extra medewerkers inzetten tijdens de pieken om zo deze orders snel te kunnen blijven verwerken. Uiterst efficiënt, blijkt ook weer uit onze data van afgelopen weken.” 

Naast het fulfilment binnen de warehouses van Monta draaien er nog 80 externe warehouses op Monta’s magazijnsoftware ‘MontaWMS’. Ook bij deze webshops was een ordergroei zichtbaar van ruim 10% ten opzichte van vorig jaar. Dat de records flink werden verbroken bevestigen ook diverse andere partijen, waaronder een grote financiële dienstverlener. Deze partij registreerde een toename van 7,3% in 2023 t.o.v. 2022 gedurende Black Friday Week binnen Europa. Ook steeg de gemiddelde orderwaarde met maarliefst 8,3%!

Langere periode vol kortingen: Black Friday nóg eerder van start
In voorgaande jaren werd het grootste deel van de voorraden van webshops al in oktober aangeleverd bij de 17 warehouses van Monta, dit jaar werden de artikelen al geleverd vanaf begin september. Er is dus eerder in het jaar voorraad aangeleverd en daarnaast ook meer ten opzichte van vorig jaar. 

Sinds enkele jaren gaan veel webshops al een week van tevoren van start met acties. Dit jaar begonnen verschillende klanten van Monta zelfs al met kortingen in de tweede week van november. Het is daarom des te opvallender dat er, ondanks dat er eerder is gestart met kortingsacties, nog steeds op Black Friday zelf een nóg grotere piek dan vorig jaar op te merken was. 

Retouren: kosten en ruilen
De retourenstroom na Black Friday is altijd flink, dat was dit jaar niet anders. In het afgelopen jaar is er ook een sterke toename zichtbaar in het aantal webshops dat ervoor kiest het volledige retourbedrag of een gedeelte hiervan door te belasten aan de consument. Hiermee is ook de publieke opinie wat verandert; waarbij men vorig jaar nog gratis retourmogelijkheden verwachtte, accepteert het merendeel van de consumenten nu wanneer zij een (klein) bedrag moeten betalen om gebruik te maken van het retourproces. Monta merkt onder haar fulfilment klanten dat webshops hun klanten in toenemende mate helpen om de artikelen die zij willen terugsturen niet enkel te retourneren, maar direct om te laten ruilen voor een ander artikel. Dit zorgt ervoor dat zij 35% van hun retouren om weten te zetten in nieuwe orders. Dit is dus tevens een tip aan alle online ondernemers die hier nog weinig aandacht aan hebben besteed: Stimuleer om te ruilen en maak het zo eenvoudig mogelijk! 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!