Hornbach ziet winst weer stabiliseren

Hornbach ziet winst weer stabiliseren

Waar de winst in het tweede kwartaal nog met 13 procent daalde, wist de dhz-keten dit de afgelopen maanden terug te brengen naar 1,7 procent. 

Doe-het-zelfketen Hornbach heeft zijn omzet het afgelopen kwartaal zien dalen met 4 procent, tot 1,48 miljard euro. De winstdaling is teruggebracht tot een kleine 1,7 procent. 

Uit de kwartaalcijfers blijkt dat de dhz-keten in de eerste 9 maanden van dit jaar omzet heeft moeten inleveren. Zo realiseerde Hornbach in de eerste 9 maanden een omzet van 4,93 miljard euro: 1,7 procent minder dan diezelfde periode in 2022. Naar eigen zeggen deed de Nederlandse tak het beter dan de groep: in ons land zag Hornbach zijn omzet licht stijgen.

Net als in de voorgaande kwartalen drukten de hoge bedrijfskosten op de nettowinst. Die daalde in vergelijking met dezelfde periode in 2022 met 1,7 procent, tot 48,1 miljoen euro. Die daling is fors lager dan de kwartalen hiervoor; in het tweede kwartaal daalde de nettowinst met 13 procent. Over de afgelopen 9 maanden daalde de winst met 17,4 procent.

Hornbach spreekt de verwachting uit dat de winst de komende maanden verder stabiliseert. Ook ziet Nederland-directeur Evert de Goede voldoende groeikansen. Zo opent het bedrijf extra drive-ins in Zaandam en Groningen en worden bestaande vestigingen uitgebreid.

Het marktaandeel in Nederland is al sinds begin dit jaar stabiel, op zo'n 27 procent. Daarin zegt Hornbach nog steeds te profiteren van de opening van de bouwmarkt in Nijmegen, het grootste filiaal tot nu toe.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!