Dit is Mall of the Netherlands in cijfers

Dit is Mall of the Netherlands in cijfers

Mall of the Netherlands trok vorig jaar zo'n 14 miljoen bezoekers, en dat is volgens de eigenaar stijgend. Maar hoe zit het precies met het gedrag van al deze bezoekers? Hoe lang blijven de shoppers gemiddeld, en waar komen ze vandaan? Dit is het verhaal dat de cijfers vertelt over die miljoenen shoppers.

Mall of the Netherlands trok in 2022 zo'n 14 miljoen bezoekers, en dat aantal is (volgens eigenaar URW) stijgend. Maar hoe zit het precies met het gedrag van al deze bezoekers? Hoe lang blijven de shoppers gemiddeld, en waar komen ze vandaan? Houden ze het bij 1 keer, of komen ze vaker terug? Dit is het verhaal dat de cijfers (gebaseerd op data van Resono*) vertelt over het grootste winkelcentrum van Nederland.

De cijfers vertellen slechts 1 verhaal over Mall of the Netherlands. Lees hier het hele verhaal.

Verblijftijd

Van alle 14 tot 15 miljoen mensen die Mall of the Netherlands bezoeken, vertrekt bijna een kwart (23 procent) alweer binnen 30 minuten. Nog eens 20 procent vertrekt binnen het uur na aankomst. De meesten blijven er tussen de 1 en 2 uur. 

Onder deze bezoekers die URW meetelt in zijn aantallen, zit een percentage aan medewerkers. De bezoekers die er langer dan 8 uur verblijven (3 procent), zijn volgens Resono waarschijnlijk medewerkers. Ook onder de groep die tussen de 4 en 8 uur blijft, zit een deel medewerkers.

De gemiddelde verblijftijd van 143 minuten die Unibail-Rodamco-Westfield onder zijn 'loyalty shoppers' (die een membership hebben bij het winkelcentrum) noteert, beslaat volgens de data 21 procent van de bezoekers. Zij spenderen dus 2 tot 4 uur in de mall. 

Gezien die tijd - en meegerekend dat het winkelcentrum te groot is om er binnen 30 tot 60 minuten écht te shoppen - is het veilig te concluderen dat 43 procent van de bezoekers voorbijgangers, windowshoppers of supermarktbezoekers zijn. 

 

Bezoekersfrequentie

Onderstaande tabel laat zien hoe vaak bezoekers in een jaar tijd terugkomen naar de Mall. Iets minder dan de helft (49 procent) bezoekt minder dan 1 keer per maand het winkelcentrum. Deze bezoekersgroep wordt gezien als ‘dagjesmensen’: families die het centrum bezoeken als uitje, of toeristen. Dit is de bezoekersgroep waar de meeste (kleine) retailers zich op focussen. 

Van de 14 miljoen bezoekers komt 51 procent van de bezoekers vaker dan 1 keer per maand in het winkelcentrum. Dat zijn mensen die niet onder de 'dedicated shoppers' vallen: deze bezoekers komen vermoedelijk niet naar het winkelcentrum om uitgebreid te shoppen en hier minimaal 1 of 2 uur te spenderen.

Unieke bezoekers

Uit onderstaande staafdiagram blijkt dat  Mall of the Netherlands voornamelijk een regionale rol vervult: het grootste deel van de bezoekers is afkomstig uit Zuid-Holland. Dat houdt in dat bijna 70 procent van de bezoekers uit de eigen provincie komt. Vanuit buurprovincie Zeeland daarentegen, komt 0,57 procent van alle bezoekers (al is dat qua inwoneraantal ook de kleinste provincie van het land). 

Bezoekers per gemeente

Tot slot nog een overzicht van de top-10 gemeentes in Nederland waar de meeste bezoekers van The Mall vandaan komen. Deze top-10 aan gemeentes zorgen voor bijna tweederde (64 procent) van alle bezoekers.

Hieruit komt naar voren dat bijna de helft van alle bezoekers (45 procent) uit de thuisgemeente Leidschendam-Voorburg, of buurgemeente Den Haag komt. Zij maken hoogstwaarschijnlijk gebruik van de supermarkten (Albert Heijn en Jumbo) of de foodconcepten op het versplein in het winkelcentrum. 

(Noot: Dit gaat om unieke bezoekers, elke consument wordt 1 keer geteld.)

 

* Deze grafieken zijn gebaseerd op de data van Resono, een dataspecialist die op uiteenlopende locaties in Nederland nauwkeurige schattingen maakt van passantenaantallen. De genoemde cijfers in het artikel zijn op basis van hun metingen. Resono hanteert voor deze metingen een betrouwbaarheidsniveau van 90 procent, met een betrouwbaarheidsinterval van 15 procent. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!